VEST-AGDER: Dermed må sørlendingene fortsatt vente for å se om noen av veimilliardene drypper på dem.

– Det går ikke an. Jeg er forferdelig skuffet, sier Janne Fardal Kristoffersen, ordfører (H) i Lindesnes kommune.

Hun har akkurat fått servert nyheten om at regjeringen velger å bruke 150 milliarder kroner på å gjøre Vestlandet fritt for ferjer, uten å si ett eneste ord om den såkalte dødsveien mellom Kristiansand og Stavanger.

– Veien her er så utrolig dårlig, og det kan ikke være mange som fortjener å komme foran i køen, sier hun.

12. april legges Nasjonal Transportplan (NTP) fram. Først da vil sørlendingene få svaret. Senest mandag mistet en 37-åring livet i en frontkollisjon på E39 ved Fasselandsvatnet i Lindesnes. Ordføreren er bekymret for at enda flere skal omkomme eller bli alvorlig skadet på denne veistrekningen før det settes i gang tiltak.

– Vi har ikke råd til å miste flere innbyggere nå, sier Kristoffersen fortvilet.

Demonstrasjonstog i Oslo

Om ei uke drar hun sammen med fylkesordføreren og resten av ordførerne i Lindesnesregionen til Oslo. Der står Nasjonal Veikonferanse på programmet.

– Da skal jeg for første gang i mitt liv delta i et demonstrasjonstog. Men dette er så viktig. Vi skal virkelig synliggjøre Sørlandets dårlige veier for Navarsete og de andre som bestemmer, forteller ordføreren.

Hun vil ikke gi opp håpet om en snarlig forbedring av E39 mellom Kristiansand og Stavanger.

– Jeg gir aldri opp håpet. Dette skal vi kjempe for til "the bitter end", sier Kristoffersen.

Peter Gitmark, stortingsrepresentant for Høyre. Foto: Vegard Damsgaard

– Nedprioriterer SørlandetStortingsrepresentant Peter Gitmark (H) synes ikke det er en overraskelse om det viser seg at Sørlandet nok en gang blir forbigått i Nasjonal Transportplan.

– Jeg frykter at landsdelen er forbigått når det gjelder veitildelinger. Vi har en regjering som ikke ønsker å prioritere Sørlandet. Det har de vist flere ganger, sier han.

Høyre-politikeren mener sammenhengende motorvei fra Oslo til Stavanger er den viktigste saken for Sørlandet.

– Vi så det ettertrykkelig med den stygge ulykken tidligere i uka. Det er altfor mange av disse ulykkene. Høyre lover å ferdigstille firefelts motorvei fra Oslo til Mandal innen ti år, og deretter ta resten av veien til Stavanger, sier Gitmark.

Han lover at det vil bli en helt annen satsing på både samferdsel og spesielt Sørlandet om hans parti kommer til makten etter høstens valg.

– Løftene våre er krystallklare. Derfor er det litt mindre interessant hva regjeringen mener i sin Nasjonale Transportplan i vår. Vi vil ikke videreføre regjeringens politikk om vi kommer i posisjon, lover kristiansanderen.

Freddy de Ruiter, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet. Foto: Tormod Flem Vegge

Passe fornøydeFreddy de Ruiter (Ap) sitter i Stortingets transport— og kommunikasjonskomitè. Han er ikke bekymret for signalene Navarsete sendte ut onsdag.

– Jeg tror alle landsdeler kommer til å bli sånn passe fornøyde, men at opposisjonen sier det ikke er godt nok. Alle blir aldri hundre prosent fornøyd, spår arendalitten.

Han tror det blir mye penger til mange prosjekter over hele landet.

– Mye midler til samferdsel er positivt. Jeg tror vi presenterer en NTP som inneholder en god del positive prosjekter for alle landsdeler, sier de Ruiter.