AGDER: — Det må være en misforståelse at dette ikke ligger inne i planen. Regjeringen kan ikke si at de satser på E 39 fra Kristiansand og vestover, hvis ikke strekningen mellom Breimyr og Søgne er med, sier han.

Dannevig er koordinator for både den politiske Veiaksjonen og næringslivets aksjon Sørlandets Samferdselsløft. Samferdselsminister Marit Arnstad uttalte til Fædrelandsvennen at strekningen ligger inne i Nasjonal transportplan (NTP), til tross for at den ikke er nevnt. Det tar Dannevig som et godt tegn.

— Det ser ut til at dette beror på en misforståelse, og at strekningen ligger inne i første del av perioden, altså fra og med 2014 til og med 2017. Det er i så fall svært gledelig, sier han.

Politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, Sigrid Handegard, uttalte i Fædrelandsvennen lørdag at det blir byggestart innen fire år, men at strekningen ikke er nevnt eksplisitt i planen. Dette skyldes ifølge statssekretær Geir Pollestad at det er laget et forslag til løsning på utvidelse av veien med ekstra kollektivfelt som ingen ønsker.

— Det vil være pussig å jobbe seg vestover fra Garnerløkka, hoppe over Breimyr – Søgne, og så begynne på firefelts vei fra Søgne igjen, sier Dannevig.

Skjøvet ut i tid

Han vil likevel ha dette på agendaen fram mot 18. juni, da Stortinget skal behandle transportplanen. I samme periode øyner han også en mulighet til å få fremskyndet noen av de andre prosjektene han og meningsfellene har jobbet og lobbet for.

— Vi kan ikke forvente store endringer fram mot 18. juni, men det er blitt sagt at det er en pott som fortsatt ikke er fordelt, og vi kommer til å kjempe for denne, sier Dannevig.

Han er fornøyd med at de øvrige prosjektene Veiaksjonen og Sørlandets Samferdselsløft prioriterer, er tatt med i planen, men liker dårlig at flere av dem er skjøvet ut i tid.

— Vi er takknemlige for det som ligger inne, men kunne ønske at noe mer var med i første planperiode. I praksis kan veldig få prosjekter igangsettes før i andre planperiode, altså mellom 2018 og 2023, sier Dannevig.

Halvert

I tillegg til påbegynte småprosjekter i Setesdal, sier han at E 18 mellom Arendal og Tvedestrand ligger nærmest anleggsstart. Han er imidlertid usikker på om det er mulig med oppstart innen 2016. — Da transportetatene la inn sitt forslag for strekningen Arendal – Tvedestrand i fjor, var det på 300 millioner kroner i første planperiode. Nå har regjeringen kuttet det til 150 millioner, sier Dannevig.

Han ser ingen grunn til at noen av prosjektene på Sørlandet måtte kuttes i.

— Ikke så lenge rammen er økt med 49 prosent.

Firefeltsveien mellom Søgne og Vigeland står i andre del av NTP.

— Her har regjeringen kuttet forslaget fra etatene fra 900 til 550 millioner kroner. Hvis vi anslår at bompenger genererer omtrent det samme, havner vi langt under kostnadsrammen for dette prosjektet på 5,8 milliarder. Det betyr i realiteten at det ikke blir arbeid på denne strekningen før 2021-22, kanskje 2023, sier Dannevig.

Riksvei 9

Det er imidlertid også flere positive trekk ved NTP skal vi tro Dannevig.

— Riksvei 9 ligger inne til fullføring i løpet av første planperiode, og veien til Kjevik blir det gjort noe med i andre periode. Dette synes vi er veldig positivt, sier han.