SãO PAULO: — Sommersesongen er som den er, den blir ikke endret. Vintersesongen er vi i ferd med å planlegge nå, den blir bestemt i begynnelsen av mai. Vi ser på nye ruter, også andre steder i Norge, bekrefter adm.dir. Daniel Lundberg i Flynonstop overfor Fædrelandsvennen i Brasil.

I natt norsk tid holdt han tale under den høytidelige overtakelsesseremonien ved Embraer-fabrikken, som ligger i nærheten av verdens tredje største by, São Paulo.

Hjemreisen starter

Tirsdag formiddag starter hjemreisen via Natal nord i Brasil, Las Palmas på Gran Canaria og Maastricht i Nederland. Ankomst Kristiansand blir først fredag kveld, seks dager før første ruteflyvning til London.

Overfor Fædrelandsvennen letter direktøren for første gang på sløret når det kommer til nye flyruter. Kun tre av åtte sommerruter – London, Paris og Berlin – fortsetter til vinteren.

Tore André BaardsenDestinasjonene Nice, Barcelona, Parma, Palma og Dubrovnik selger dårlig om vinteren, og vi tar en pause i perioden november til mars.

— Vi har fått mange forespørsler på både Kanariøyene og alpene. Det gjelder å finne destinasjoner som har sin egen nisje om vinteren, akkurat som Palma og Barcelona om sommeren, forklarer Daniel Lundberg.

Flynonstop-flyet i lufta. Foto: Embraer

Og akkurat som Ålesund i sommer inkluderes i ruten mellom Kristiansand og Nice, tyder mye på at Evenes ved Harstad blir en del av selskapets London-rute kommende vinter.— Vi har blitt kontaktet av arrangører som trenger kapasitet, opplyser direktøren.

Vil se nordlyset

En flygal kristiansander ved navn Iver Holter-Andersen er til stede i Brasil, og til daglig trafikkutvikler for Avinor i Oslo. Han jobber med å lokke flyturister til Norge, blant andre den nye ruten mellom London og Evenes i Nordland:

— Det er et stort marked for engelskmenn som vil se nordlyset. De synes det er helt magisk, og lar seg tiltrekke av et fenomen mennesket ikke kan kontrollere, forteller Holter-Andersen, som var markedssjef på Kjevik fra 2005 til 2007. Han mener reiselivsnæringen i landsdelen må gripe muligheten som byr seg når Flynonstop nå lander på sørlandsk jord.

— Det som er viktig å merke seg er at flyturister legger igjen mye mer penger enn de som kommer med bil på ferja, som har med seg alt de trenger.

— Hva mener du om vinterrutene som nå lanseres? - De virker flinke til å ta signalene fra markedet. Det er viktig å se hva som selger, og legge om i tide, svarer trafikkutvikleren, som selv har booket billetter til våren for kone og svigermor til Berlin, og egen forretningsreise til London.

Reiseselskapet har et mål om 65 prosent belegg, tilsvarende rundt 50.000 passasjerer årlig.

- Er det realistisk?

— Absolutt, når vi ser salget over et helt år. Responsen fra regionen er fantastisk positiv, på sikt vil vi også trekke utlendinger til Kristiansand, mener direktør Lundberg, som fortsatt ikke vil ut med antall solgte reiser.

- Helt fantastisk å fly

Tommy Fjeld er ansatt som basekaptein og pilotinstruktør i Flynonstop. Han skal fly Embraer 190-maskinen hjem til Kristiansand.

— Helt fantastisk maskin å fly. Den er så stabil, man behøver knapt å røre spakene, forteller 55-åringen, som har 20.000 flytimer bak seg.

I løpet av helgen har han tilbrakt tre timer i flyets cockpit i løpet av to flygninger. Han har i tidligere jobber vært med på en rekke flyovertakelser, også ved Embraer-fabrikken.

— Det har absolutt ikke vært feil på flyet. Utrolig bra, mener han