KRISTIANSAND: Dette er vel ganske nytt for deg, at en annen skriver teksten du tenker?

— Jeg pleier å gjøre begge deler selv, ja.

Gratulerer med æresmedlemskap, forresten. Det var vel dine mange tekster som gjorde utslaget?

— Muligens. Det har vært hobbyen min, helt siden jeg både skrev og spilte roller i studentrevyer i Oslo på 60-tallet.

Har selskapet ditt, "Tekst og tanke", vært god butikk?

Tenk om...

— Absolutt ikke. Jeg ville ha vært rik dersom alle som sang mine sanger hadde betalt én krone for arket.

For eksempel "Vi blir gamle, kjære venner"?

— Nettopp. Den sangen fikk jeg en flaske rødvin for. Men totalt sett har jeg fått et rikt liv og mange gode venner. Og det har vært en ære å skrive tekster for komponister som Asbjørn Arntsen, Frik Hougen og Sigvald Tveit.

For korthets skyld nevnes her stikkord fra byselskabets jury: Revytekster til "Den store fellesbasaren", "Fra Stampa til Hampa", "Den som ler sist", "For så vidt" og "En god latter forlenger". I tillegg har du spilt en rekke roller og du vant NRK Sørlandets sangkonkurranse "Sørlandet i 100", i konkurranse med 193 andre tekster fra 83 andre tekstforfattere.

— Det var stort. Min vinnertekst het "Ville tulipaner", en tekst jeg fortsatt er ganske glad i.

Berøring

Hva skriver du om?

— Først og fremst skriver jeg for anledninger, ikke for skrivebordskuffer. Tekster skal berøre. De røde trådene er mangfold og rotfeste, på strekningen Arendal - Mandal. Men innholdet er universelt.

Hvordan begynte alt sammen?

— Muligens på Lovisenlund skole, der Leif Bentsen, sønn til den kjente musikkløytnanten, lærte oss å spille både skuespill og blokkfløyte.

Juryen gir deg også ære for en flik av Kilden?

— Et lite krypinn der, ja, pluss konvertering av gamle rettigheter fra Kristiansand teater til et solid beløp som dekker teaterleie, instruktører og andre utgifter forestillinger fører med seg.

Noe mer?

— Har du plass, er det fint om du skriver at "Dramatiske perler" føres opp som ønskereprise i Kilden i september.