kroodd3.jpg Foto: Vegard Damsgaard
kroodd2.jpg Foto: Vegard Damsgaard
kroodd5.jpg Foto: Vegard Damsgaard
kroodden _vandkunsten-7.jpg
kroodden_vandkunsten-6.jpg

KRISTIANSAND: Det mener Miljøpartiet de Grønne.

— Det er næring der i dag, og området blir jo ikke liggende brakk. Dette vil gi litt aktivitet ute i bydelene, samtidig som det nye museumsområdet vil trekke en del folk, mener Horve.

På befaring

Torsdag befarte politikerne Kroodden på kryss og tvers, før områdeplanen kommer til første behandling 10. mai.

Nå lanserer Hans Petter Horve fra Miljøpartiet De Grønne ideen om et hotell på stedet der tankanlegget ligger i dag.

— Jeg vil tro det kan være grunnlag for dette, derfor vil jeg foreslå at hotell blir tatt med i høringsrunde, sier Horve.

De 800 boligene skal realiseres over en periode på 15–20 år, for om lag to milliarder kroner, med planlagt start i 2014. — Vi har ventet veldig lenge på dette området. Det er moro at det har kommet så langt. Vågsbygd har behov for et større boligområde nå. Det finnes mange arbeidsplasser i bydelen, og man skal slippe å krysse byen for å komme seg på jobb, sier Grete Kvelland Skaara (KrF), leder av byutviklingsstyret, i torsdagens utgave av Fædrelandsvennen.

Omgivelsene er idylliske. Landskapets naturlige helling gir meget gode utsikts- og solforhold i det 274 mål store utbyggingsområdet.

Fokus i øst

Øst for Varoddbroa står gigantprosjektene i kø: Lauvåsen, Drangsvann og Hamrevann. Vest for byen har det vært langt mellom dynamittsalvene.

Men så skal det heller ikke sløses med dynamitten på Kroodden. De danske arkitektene mener sprengstoff bør forbeholdes store veiprosjekter og infrastruktur, ikke boligutbygging.

— Det danskene har tegnet ser fantastisk fint ut. Jeg er veldig lei av firkantede blokker som er sprengt ut og plassert så tett at man knapt får solgløtt, uttaler Cecilie Nissen (V) til Fædrelandsvennen.

I 1995 sendte eiendomsutvikler Torleif Repstad det første brevet til Kristiansand kommune der han la fram sine vyer for Kroodden. 17 år senere begynner det for alvor å røre på seg, og Repstad håper nå på byggestart i 2014. Som grunneier er kommunen dominerende eier (60 prosent), mens Repstad og Byggmo Holding AS har 20 prosent hver for seg i prosjektet. Bebyggelsen vil bestå av både klyngetun, rekkehus, eneboliger og leilighetsbygg i opptil fire etasjer.

River trolig tankanlegget

Kanonmuseet skal utvikles til å bli en attraksjon. Forsvaret lokkes med nytt museumshus, oppgradert jernbane og gangbro opp mot Møvikknatten.

— Med et attraktivt museumsområde blir boligene lettere å selge, påpeker Jon Holt fra Kristiansand Eiendom.

Politikerne vil trolig si ja til å rive tankanlegget, noe som åpner for 100–150 boenheter, 450 båtplasser og friområde langs sjøen. Hotell har foreløpig ikke vært tema.

Deler av Vågsbygdveien må utbedres før nye boliger tillates i Ytre Vågsbygd. Dermed må huskjøpere bidra med 60-70.000 kroner per enhet, pluss et beløp til kanonmuseet.

Men ettersom kommunen overtok området for en billig penge fra Forsvaret, skal boligprisene kunne holdes på et rimelig nivå.