Viktig vei: Regiondirektør Siri Mathiesen peker på at ny E 18 er svært viktig for regionen. Foto: Kjartan Bjelland

AGDER: — Til tross for at E 18 mellom Grimstad og Kristiansand har ført til en imponerende oppblomstring i regionen, var den beregnede nytten av investeringene negativ, sier fylkesordførerne Terje Damman (H) og Bjørgulv Sverdrup Lund (H).

— En viktig årsak er at den regionale nytten av den nye veien ikke er med i regnestykket.

Damman og Sverdrup Lund (H) mener det må lages nye modeller som beregner virkeligheten.

— Som fylkesordfører er jeg opptatt av levende regioner og glade innbyggere. Det har en verdi for oss som bor her bare å ha muligheten til å reise trygt og effektivt mellom Kristiansand og Grimstad. Denne muligheten gir oss økt livskvalitet, en bedre hverdag og flere valgmuligheter. Det er synd hvis ikke dette fanges opp av analyseverktøyene i Vegdirektoratet og finansdepartementet, sier fylkesordfører Bjørgulv Sverdrup Lund (H).

Svært viktig

Og fylkesordførerne får full støtte av regiondirektør for NHO-Agder, Siri Mathiesen.

— Utbygging av denne veien er noe av det aller viktigste som har skjedd på Sørlandet de siste årene ved siden av universitetet. Denne veistrekningen er et godt bevis for at det må arbeides fram et nytt analyseverktøy for beregning av kost nytteeffekt for nye veier, sier Mathiesen.

— Kalkylene og verktøyene man bruker er ikke i samsvar med det som andre oppfatter som lønnsomt, blant annet politikere og regionale aktører. Det er på tide at veimyndighetene og ikke minst finansdepartementet ser på modellene på nytt, sier Mathiesen

Skaper vekst

— Vi ser med egne øyne hvilken verdiskapning som finner sted, hvilken mulighet for vekst denne nye veien har gitt oss. Bo- og arbeidsmarkedet breies ut, det er liten tvil om at denne veien er økonomisk gunstig, mener Mathiesen.

Hun er en av flere som skal holde innlegg under den store veikonferansen i Kristiansand som åpner i dag. Et av hovedtemaene er nettopp veiutbygging i et regionalt perspektiv og hvorfor nasjonale analysemodeller ofte finner veiutbygginger samfunnsmessige negative.

Prioriteringer

— Jeg kommer til å prate om viktigheten av hva gode veier betyr for videre utvikling av landsdelen. Vi er nå midt inne i prosessen med Nasjonal Transportplan, og det viktige er at politikere på alle nivåer og næringslivet nå står samlet om prioriteringene fremover.

Mathiesen mener vi bør lære av hvilken enorm effekt vi har sett av ny vei mellom Grimstad og Kristiansand, og mener ny tilførselsvei til Kjevik vil være den neste utbyggingen med samme effekt.

— Det er på tide med en storsatsning rundt flyplassen på Kjevik, og da er tilførselsvei svært viktig. Vi må få opp antall reisende, selv om tallene den siste tiden har vært positiv. Kjevik mister for mange passasjerer til Torp og Sola, og passasjerantallet må opp.

— Infrastrukturen rundt flyplassen blir da viktig, og ikke minst vei da, sier Mathiesen.