KRISTIANSAND: Så langt i år har sju mennesker mistet livet i trafikken på veiene i Vest-Agder, seks av disse siden mai.

Fire av dødsulykkene har skjedd på E 39. I tillegg omkom tre medlemmer av en familie fra Hægeland i en kollisjon på den samme veien på Rogalands-siden av grensen den 17. juli.

— Vi kan ikke bygge oss ut av dette problemet, sier distriktsveisjef Johan Mjaaland i Statens vegvesen om dødstallene så langt i år. Han ber bilførerne være aktpågivende og varsomme i sommertrafikken slik at man unngår flere ulykker med dødelig utgang.

— Kan man kalle dette tidenes ulykkessommer?

— Det er klart at så mange dødsulykker på denne veistrekningen er mye.

Mange dødsfall - Folk sløves i sommervarmen og er ikke flinke nok til å stoppe dersom de blir trøtte. I tillegg er det økt trafikk på veien om sommeren, og mange bilister tar unødige sjanser for å komme fortere fram. Dette kan fort koste dem livet. I tillegg er det svært viktig å unngå alle former for rus i trafikken, understreker han.

— Det burde være unødvendig å si det, men alkohol og andre rusmidler har ikke noe med bilkjøring å gjøre, sier han.

Her er fvn.nos artikler om dødsulykkene: Onsdag 11. januar: 60 år gammel mann omkom ved Tjørhom

Søndag 14. mai: 19 år gammel gutt omkom i Søgne

Tirsdag 13. juni: 28 år gammel mann omkom ved Feda

Mandag 19. juni: 20 år gammel kvinne omkom etter ulykke i Flekkerøytunnelen

Søndag 25. juni: Kvinne omkom på Rosseland

Fredag 21. juli: 21 år gammel mann omkom ved Brennåsen

Søndag 23. juli: 27 år gammel mann omkom ved Vigeland

Tidligere ulykker I tillegg til at sju mennesker fra Vest-Agder er omkommet på E 39 i år, har det vært tre andre dødsulykker i trafikken. Den første skjedde i Sirdal i januar. I mai omkom en 17 år gammel gutt på Langenesveien, og i juni omkom ei 20 år gammel jente på motorsykkel i Flekkerøytunnelen.Dette er dårlige tall, og årsprognosen tegner til å bli svært dårlig, ifølge Mjaaland.

— Vi i Statens Vegvesen ønsker to ting: Det ene er en bedre veistandard langs hele E 39. Men i tillegg ønsker vi en bedre atferd blant de som ferdes langs veien, sier han.

— Folk bør tenke på tre ting: Holde fartsgrensen, bruke bilbelte og kjøre uten å være påvirket av en eller annen form for rus.

Ulykkesstatistikken for i fjor viser at 47 prosent av alle ulykkene skyldtes høy fart. 42 prosent skyldtes at bilføreren var ruspåvirket.

Bruk bilbelte Mer enn halvparten av alle som ble skadet i trafikken i fjor brukte ikke bilbelte. To av tre kunne vært reddet dersom de hadde brukt belte i bilen.

— Dette handler om at hver og en må ta ansvar, sier distriktssjef Mjaaland.

— Man kan forebygge enkeltvis, men alle må ta ansvar.

Dramatisk - Dette er helt hårreisende tall, sier Lars Jacob Moe i Landsforeningen for Trafikkskadde.

— Årets tall er verre enn fjorårets, og enda skriver vi bare juli måned. Statens vegvesen snakker om at det må mer vedlikehold til for å sikre denne veistrekningen. Dette er ikke godt nok. Vi ønsker en debatt om dette problemet så snart som mulig, og har

blant annet foreslått at man innfører et systemansvar, noe man har godt erfaring med fra Sverige. Bare slik kan man få bukt med dette problemet, sier han.

SKRIV DIN MENING: Hvordan opplever du trafikken og veinettet i Norge?