Songdalen: — Veldig greit å bare bruke data. Man slipper å bla i så mange ark. Nei, jeg savner ikke kladdeboka, sier Inge Johan Jenssen (14).

De andre elevene rister også på hodet når de får det spørsmålet. Data i undervisningen er kun genialt, ifølge dem.

— Vi lærer mer, finner masse informasjon på internett, dessuten går det mye fortere å skrive på data, sier Helene Slott (14) og Hanne Martinsen (14).

Null papir

Ungdomsskoleelevene på Oasen skole bruker data i alle timer. Det er kun i mattetimene de bruker kladdebok.

— I tillegg har jeg en blokk med ark jeg kan rive ut. Noen ganger ber jeg dem legge vekk pcen og skrive en tekst for hånd. Da får jeg sjekket håndskriften, sier lærer Hilde Grimm.

Alle elevene på ungdomsskolen har egen data, og alle klasserom er utstyrt med projektor. På barneskolen finnes et klassesett med bærbare pcer. Alle lærere har hver sin pc.

Arbeidsplaner og beskjeder blir lagt ut på skolens nettside, i stedet for å bli levert ut på papir.

Når elevene skal levere stil, sender de den på e-post.

— Kladdebøkene ble ofte kastet eller forsvant. Nå har de lagret alt de har lært på data og kan ta det frem igjen, sier Grimm.

Miljø

Etter at de så å si sluttet med papir, kastes det mye mindre søppel og er mindre rot.

Hun tror et ungt og dynamisk lærerkollegium er en viktig årsak til at det har vært lett for Oasen å fjerne papir og innføre data. Til sammen har den privateide skolen brukt en halv million kroner på datasatsingen.

— Økonomien er ikke sterkere her enn på offentlige skoler. Det går på prioritering, sier hun.

Datasatsingen har først og fremst vært i ungdomsskolen, på barnetrinnet bruker fortsatt kladdebøker i tillegg til data.

- Positivt

Grimm har stor tro på databruk i skolen.

— Vi ønsker å forberede elevene til det virkelige liv. Jeg ser bare positive effekter blant de svakeste elevene, og for de med lese- og skrivevansker, er dette en lettelse, sier Grimm.

Skolen har også stort fokus på nettvett, og har jevn dialog med foreldre angående dette. De har lite problem med ulovlig spilling og internettbruk i timene.

Lærebøker

De har imidlertid beholdt lærebøkene på Oasen.

— De er så gode at vi ser ingen grunn til å kutte dem ut. Dessuten kommer mange med dataprogram i tillegg, sier Grimm.