Mandal: — Det finnes ikke et sted mellom Brevik og Stavanger som har bedre dybde og plass, sier havnestyrets leder Lilli Ann Aanensen (KrF) og nestleder Paul Storholt (Frp).

— Derfor bør det være et mål å koble Gismerøya sammen med fastlandet fra Strømsvika til Rekevika, sier de to.

Tunnel til Gismerøya

— Kaianlegg fra Strømsvika til Rekevika kan på sikt knyttes sammen med Jåbekk industriområde og Brennevinsmyra gjennom tunnel. Da kan vi unngå mye tungtrafikk i bomiljøet på Malmø. I tillegg kan det utvikles nye industriområder i tilknytning til kaianleggene, sier Aanensen og Storholt.

De to uttaler at havneområder er mest effektive når de knyttes til industri.

Forslaget skal legges fram for bystyret torsdag. Planutvalget har allerede vendt tommelen ned og gitt uttrykk for at det bør være tilstrekkelig å holde seg til området fra Strømsvika til Kalvvikheia, slik det er lagt opp til i kommuneplanen.

Het potet

— Nye arealer for sjørettet industri har vært en het potet i Mandal i 25 år. Nå har vi en sjanse som vi ikke må la gå fra oss. I første omgang er det viktigste å gardere seg mot at det tillates nye hytter eller boliger i området, sier Aanensen og Storholt.

I Kalvvika og Saltnes mener de det kan være plass for et kontorbygg og muligens kafé for å gi et representativt inntrykk for alle som kommer sjøveien mot byen. Området mellom Rekevika og Kuodden samt Kalvvikheia skal beholdes som friområde.

— Vyene kan kanskje virke overveldende, men vi må se langsiktig på utvidelse av havneområdene i Mandal. På de siste to årene er havneanløpene til Gismerøya tredoblet. Likevel er ikke godsmengden til Mandal stor nok for å få tilstrekkelig med anløp for en containerhavn, sier de to som opplyser at havnevesenet har tatt kontakt med Baltikum for å få flere anløp til Mandal.

Må være i forkant

— De siste årene har lokal industri i Mandal bygd opp virksomheter i de baltiske statene, påpeker Aanensen og Storholt.

— Skal Mandal få virksomheter til å etablere seg, må kommunen være i forkant. Det nytter å vente på at bedrifter viser interesse for å etablere seg. Skal vi vente med planen, vil neppe noen ha tålmodighet til å vente på at vi skal få alt klart, sier Lilli Ann Aanensen og Paul Storholt, som mener det kan være en ulempe for havneområdet dersom bystyret vil ha treningsbane for vannscootere inn i skipstrafikken.

Stor skepsis

I planutvalget syntes flertallet fremtidsvyene ble for sterke. Det ble uttrykt stor skepsis til troen på å få en tilfredsstillende vei ut til området. Det ble etterlyst hvilke behov som lå til grunn for planen og hvor store kostnadene kunne bli.

Hytteeierne har gått til frontalangrep mot planen og klaget over at de ikke ble informert før den lå i planutvalget.