Statens vegvesen har kåret de 50 dårligste veiene her i landet. På denne lista er det ikke mindre enn seks veier på Agder; tre riksveier og to fylkesveier i Aust-Agder og en fylkesvei i Vest-Agder.

Riksvei 412, som går fra Nelaug stasjon ut til rv 415 (Fianesvingen — Åmli), er havnet nest øverst på lista over de dårligste riksveiene. Bare riksvei 180 i Oppland er dårligere.

Heller ikke rv 413 som går fra Mykland på rv 42 (Arendal - Evje) til Dølemo, kommer godt ut i veivesenets målinger av veistandarden i Norge. Denne veien ligger på sjuendeplass blant de dårligste riksveiene.

På 13. plass er rv 419 fra Hannåsmoen ved rv 9 (Kristiansand - Hovden) til Klepp på østsiden av Otra sør for Evje.

- Burde vært utbedret - Jeg er klar over at riksvei 412 til Nelaug er veldig dårlig, sier rådmann Bjarte Nordås i Åmli kommune. - Den veien er ikke jevn i det hele tatt, kjører du bil der blir du kastet fra side til side. Veien burde absolutt vært utbedret, mener Nordås.

200 mennesker bor på Nelaug, rv 412 er en blindvei, og når Nelaug-folket skal andre steder må de benytte den ca. fem kilometer lange riksveistubben ut til rv 415 som går mellom Åmli og Fianesvingen på E 18. 20 barn har riksveien som skolevei.

— Hva har kommunen gjort for å få hevet standarden på rv 412?

— Bortsett fra at vi har påpekt behovet for vedlikehold når vi har fått veivesenets planer til uttalelse, så har vi nok ikke gjort noe. Vårt fokus har vært på andre viktige veier, riksvei 415 til Fiane og Telemarksveien som går over Birkeland til Kristiansand, sier rådmann Nordås.

— At riksveien til Nelaug var havnet på en slik liste, var jeg ikke klar over. Men at veien er dårlig er det ingen tvil om. Nå får vi prøve å utnytte dette til vår fordel slik at veien kan bli utbedret raskt, sier Bjarte Nordås. Også rv 413 fra Myklandsdalen til Dølemo går delvis gjennom Åmli kommune. Selv om veien er smal og svingete, synes ikke Nordås at den veien er så gal sammenlignet med andre.

Grusvei Den tredje riksveien på «versting-lista» er rv 419 som går fra Hannåsmoen på rv 9 (Setesdalsveien) til Klepp på østsiden av Otra. Veistubben er bare et par kilometer lang før den går over i fylkesvei 309, en grusvei som for øvrig er i enda sørgeligere forfatning.

Veivesenet har 13 spesialbiler som måler hvor ujevne norske veier er. Bilene kjøres i vanlig fart og følsomt måleutstyr registrerer alle hull og dumper på en internasjonal skala fra 0 til 10, IRI-skala (International Roughness Index). Allerede ved 3 på skalaen karakteriseres veien som dårlig, ved 4,4 kalles veien svært dårlig.