KRISTIANSAND: Traileren veltet på vei ut av rundkjøringen i 20.30-tiden mandag kveld. I lasterommet hadde trailersjåføren nærmere 30 tonn med betongelementer, og politiet konkluderte overfor fvn.no etter uhellet at betongelementene var uforsvarlig lastet.

— Jeg føler at politiet har trukket en konklusjon før de har iverksatt granskning, sier daglig leder i Hårr betong, Kjell Inge Hope, til fvn.no.

- Var sikret

Han tilbakeviser at feillasting var årsak.

— Rutiner og prosedyrer var fulgt, og jeg kan dokumentere det. Teknisk tyngdepunkt var lavere enn det akselfabrikanten oppgir som maksimum. Lasten var også forsvarlig sikret, sier han.

Betongelementene skal ifølge Hope ha vært sikret med kjettinger, og mellom elementene var det oppført en såkalt a-krakk, som var festet til hengeren med containerlåser. Hengeren var godkjent for et tyngdepunkt på 2,60 meter. Ifølge Hope var tyngdepunktet på betongelementene på 2,51 meter.

— Vi har en digital vekt på kranen. Vekten av betongelementene var nøyaktig 27,9 tonn. Jeg skal ikke ha en bil som går med overvekt, sier Hope, og legger til at mannen som lastet traileren, har jobbet med dette i åtte år.

Har ikke konkludert

Sjåføren kjørte for Johs. Lunde og var innleid av Hårr betong. Traileren ble lastet på Vigrestad på Jæren mandag ettermiddag. Betongelementene skulle leveres til et grisehus i Trøndelag.

— Kan ting ha skjedd i lasten underveis?

— Alt kan skje, men vi har et kontinuerlig fokus på sikkerhet. Dette innbefatter også innleide transportører, sier Hope.

Biltilsynet undersøkte ulykkessted mandag kveld, og ifølge Agder-politiets operasjonssentral, ble det da konkludert med at feillasting var årsaken. Overingeniør ved Kristiansand trafikkstasjon, Kåre Simonsen, sier imidlertid tirsdag at rapporten ikke er ferdig.

— Vi har foreløpig ikke konkludert noe eksakt, sier han til fvn.no.

Etterforskes

Heller ikke ved Søgne og Songdalen lensmannskontor, som etterforsker saken, kan man si noe om årsaken til velten.

— Det kan ha vært høy fart, det kan ha vært noe galt med lasten, eller det kan ha vært noe galt med bilen rent teknisk. Vi vet ikke noe før vi får etterforsket mer, og får rapporten fra Biltilsynet, sier politiførstebetjent Tom Einar Gausdal.

Vitner som så selve velten, sier at farten på kjøretøyet ikke var høy.

— For å få hengeren med rundt autovernet på utsiden av rundkjøringen, kan man komme borti kanten, sier Kjell Inge Hope, som tirsdag var på stedet.

Han kritiserer utformingen av rundkjøringen.

— Den er feil dosert. Det går for mye nedover fra selve rundkjøringen mot utsiden av kjørebanen. Dette kombinert med hastighet kan ha vært utløsende årsak, sier han.