KRISTIANSAND: Denne uken gikk Olsen til frontalangrep på store Color Line som via gamle avtaler får havna til å legge hindringer i veien for lille MasterFerries. Nå viser det seg at Olsen selv var med på å vedta avtalen for 12 år siden.

– Dette er et barnslig forsøk på å ta meg, sier Olsen når Fædrelandsvennen spør hvorfor.

– Hadde jeg visst om avtalen, så hadde jeg tatt den opp på dag én av de vanskelige forhandlingene om anløpstider. Igjen skal min person diskuteres. Saken handler om konkurransevridning i havna og handler om rettighetene til Color Line og MasterFerries, ikke om meg, sier Olsen. Han benekter at han noen gang har vært med å forhandle eller vedta den ulovlige avtalen om fortrinnsrett for Color Line som Konkurransetilsynet nå vurderer og som Color Line har betalt årlige millionbeløp for.

Men: Svein Olaf Olsen var markedssjef og personaldirektør og satt i ledergruppen i Color Line i Kristiansand på begynnelsen av 1990-tallet. Samtidig var Jan Walle linjedirektør. Walle, som undertegnet avtalen med havnevesenet, sier til Fædrelandsvennen at avtalen med havna ble diskutert på ledermøte i ferjerederiet.

– Olsen forhandlet ikke. Det gjorde Johan Middelthon og jeg. Men Olsen visste godt om avtalen, for vi hadde den oppe i ledergruppen, sier Walle. Avtalen ble forhandlet i slutten av 1993 og undertegnet 24. januar 1994. Olsen satt i ledergruppen til november 1994. Andre kilder sier så store avtaler alltid er oppe i ledergruppen. Olsen svarer dette:

– Det er mulig avtalen kan ha blitt drøftet. Men det husker jeg ikke. Ingen husker alle møter de har vært med på. Men det kan jeg si, alt jeg ellers husker fra min tid i Color Line, skal jeg bruke til beste for MasterFerries i konkurransen mot Color Line.

Olsen avviser på det sterkeste at han har tatt en frekkis når han i flere medier denne uken har fremstått som den lille hakkekyllingen som blir motarbeidet av det store ferjerederiet. Olsen har fremstått som sjokkert over at havna hadde så tette bånd til Color Line, og sagt at han endelig forstår hvorfor havna har vært så tverr i møtene med Masterferries. Linjedirektør Terje Marcussen i Color Line vil ikke kommentere Olsens dobbelte roller. Han vil ikke si noe om saken i det hele tatt. Havnedirektør Stein E. Haartveit har denne kommentaren.

– Det forandrer jo ikke realitetene. Vi skal rydde opp i avtaleverket. Men det er jo litt morsomt, da, hvis Olsen har vært med hele veien og på begge sider. Jeg må si det, sier Haartveit