KRISTIANSAND: På kveldsflyet fra Amsterdam til Kristiansand var det trangt om saligheten. Det ble imidlertid enda trangere enn Stig Moen fra Søgne hadde forestilt seg.

— Da jeg satte meg ned i flysetet, virket ikke knappen i armlenet. Den var trykket helt inn, og jeg måtte heise opp setet manuelt. Men det skled bare rett tilbake, rett i fanget på en eldre dame som satt bak meg, forteller han.

Situps

  • Det var som å ta 400 situps fra Amsterdam til vi landa i Kristiansand. Hun som satt bak tok det heldigvis pent, selv om hun hadde hele setet i fanget.

Moen forsøkte flere ganger å kontakte kabinpersonalet på KLM-flyet for å få skiftet sete.

— Nei, du må bare rette opp setet igjen, sa flyvertinna til meg. Så tok det 20 sekunder, og så var jeg i fanget på dama bak meg igjen, sier Moen og rister oppgitt på hodet.

Ledige seter

På businessclass litt lenger fram i flyet kunne Moen telle til seks ledige seter.

— Men de ville ikke flytte oss dit. Sikkerheten er kanskje ikke så nøye for KLM hvis du ikke har businessclass-billett, sier han.

Nå lurer han på hva som ville ha skjedd dersom de hadde opplevd kraftig turbulens eller hadde måttet foreta en nødlanding.

— De ber oss jo om å rette opp setet før landing. Hva tenker de om sikkerhetsprosedyrer i dette selskapet?

Sjokkert

  • Ikke engang i Nigeria har jeg møtt slike holdninger. Jeg har opplevd å bli satt i et ødelagt sete med SAS en gang, og da utsatte de takeoff helt til de hadde funnet et nytt sete til meg, forteller Moen.

Da KLMs rutefly hadde landet på Kjevik tirsdag kveld, ønsket han å konfrontere kapteinen med opplevelsen. Men kapteinen ville ikke snakke.

— "Bye bye, bye bye," sa han bare og vinket meg ut av flyet, sier Stig Moen.

Ikke hørt om hendelsen

I KLM har man ikke fått noen rapport på denne hendelsen.

— Jeg har jo ikke hørt noe om denne hendelsen, og det er vanskelig for meg å uttale meg konkret om dette, opplyser Commercial Director i KLM, Olive Haors.

Etter at fvn.no har fortalt ham om passasjerens versjon av hendelsen, kommer han allikevel med en generell uttalelse.

— Det er klart at dette må ha vært ubehagelig for passasjeren, og dersom dette er tilfelle, kunne nok flypersonellet behandlet saken bedre. Han burde selvfølgelig fått et annet sete dersom det var mulig, men som sagt, jeg vet foreløpig ikke nok om dette, sier han.

KLM vil nå undersøke saken nærmere.