— Muligheten for å pendle blir bedre. Flere vil nok velge å pendle mellom mandalsområdet og Kristiansand for eksempel. Mange synes det er tungvint å bo i Søgne og jobbe i Kristiansand, men med ny europavei vil det bli mye bedre, sier førsteamanuensis ved Universitetet i Agder, Jon P. Knudsen til Fædrelandsvennen.

For over tjue år siden lanserte han tanken om Agderbyen.

Agderbyen er en sammensmelting av bolig- og arbeidsmarkedet fra Mandal i vest til Arendal i øst.

- Viktigste grepet tatt

Med firefelts motorvei både øst og i vest på Sørlandet, tror Knudsen at man i fremtiden vil se at Agderbyen blir større.

jon p. knudsen.jpg

— Ja, den vil nok vokse noe. Det viktigste grepet ble tatt da de gjorde ferdig den nye veien mellom Grimstad og Kristiansand. Problemet nå er strekningen mellom Mandal og Kristiansand. Her vil vi nok se en effekt med den nye veien, sier han.Tirsdag ble det holdt pressekonferanser over hele landet der regjeringen kom med nyheten om at det innen 20 år skal bygges veier for 130 milliarder kroner, og at et nytt, statlig veiselskap skal ha ansvar for byggingen.

I planene ligger strekningene mellom Varoddbrua i Kristiansand og Ålgård i Rogaland, og ny E18 fra Grimstad til Langangen i Telemark.

Lange sammenhengende strekninger

— Vi oppretter et selskap som får en årlig, forutsigbar finansiering. Selskapet får ansvar for å bygge ut og vedlikeholde lange sammenhengende strekninger. Det betyr at vi politikere må gi fra oss makt og mulighet til å detaljstyre fra år til år, alt etter hvilket distrikt som har samferdselsministeren, opplyste stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp) fra Vest-Agder.

Regjeringen har gitt uttrykk for at den ønsker å se veibygging i helhet, og ikke bygge klattvis.

Det statlige selskapet som skal bygge veiene har oppstart i 2016, mens prosjektene etter planen iverksettes fra 2018. Veivesenet har fått i oppdrag å planlegge for fire felt på hele strekningen Kristiansand-Ålgård.

Tettere kobling til Oslo og Stavanger

Stortingsrepresentant Åse Michaelsen uttalte til Fædrelandsvennen at hun tror en sammenhengende utbygging fra Varoddbrua til Ålgård betyr at næringslivet og hele regionen får vekst.

Dette er Jon. P Knudsen enig i.

— En av konsekvensene av ny motorvei er at vi får en tettere kobling til Oslo og Stavanger. Internt i Agder vil samarbeidet bli bedre, spesielt for Kristiansand og vestover og Arendal og østover.

Han tror også det kan ha noe å si for jobbene i landsdelen.

— Arbeidsmarkedet kan nok komme til å øke øst for Arendal og vest for Kristiansand.

— Det som blir spennende nå er å se hvor raskt dette vil skje, sier Knudsen.