VENNESLA: — Ungdomsskolen er i positiv utvikling. Læreplanen fra 1997 oppfordrer til aktive elever med lærerne som veiledere. Undervisningen er slett ikke enveiskommunikasjon, slik Per Erik Malterudbakken ved Samkom skole hevder, sier Arne Bang, leder for Norsk Lærerlag i Vennesla.Han viser til en artikkel om Samkom skole som sto i Fædrelandsvennen 15. juni.Mosse Jørgensen, nestor i norsk skole, besøkte Samkom skole på Vennesla forrige onsdag. Samkom skole fikk ros for godt læringsmiljø. Jørgensen karakteriserte imidlertid den norske ungdomsskolens pedagogiske opplegg som tragisk. Jørgensen mener at ungdomsskoler må lære av Samkom skole som jobber etter prinsippet om aktive elever. Elevene skal lære å stille spørsmål i stedet for å svare.- Samkom skole er berettiget ros. Jeg kjenner skolen svært godt og vet at arbeidet som drives der er bra. Det krever imidlertid mer å forandre en ungdomsskole enn en barneskole. Fagene krever mer, og evnene varierer veldig fra elev til elev. Dette må skolen ta høyde for, sier Bang.Han mener videre at ungdomsskolen i Vennesla har et sterkt ønske om å utvikle skolen i takt med samfunnsutviklingen.Inger Turid Tonstad representerer KrF i skole- og kulturutvalget i Vennesla. Hun er også utvalgets representant i samarbeidsutvalget ved Vennesla ungdomsskole. Tonstad reagerer i likhet med Bang på kritikken av ungdomsskolen.- Vennesla ungdomsskole arbeider kontinuerlig for å utvikle pedagogikken. Skolen har blant annet gjort mye innen IT og for å legge forholdene til rette for dem som faller utenfor skolen, sier Tonstad.Per Erik Malterudbakken, en av lederne på Samkom skole, står for kritikken. Han presiserer at den er generell, og ikke spesielt rettet mot Vennesla ungdomsskole.- Ungdomsskolen må tåle kritikk. Altfor mye av undervisningen er enveiskommunikasjon, fra lærer til elev, sier Malterudbakken.Han mener likevel at ungdomsskolen er på vei mot en bedre pedagogikk, med mer aktive elever.- Mange ungdomsskoler driver med tema- og prosjektarbeid. Det blir ofte små drypp og er veldig avhengig av hvem som er lærer. Hos oss er prinsippet om aktive elever og samarbeid på tvers av klassetrinnene, gjennomført fullt ut. Det er den store forskjellen, sier han.