KRISTIANSAND: — Mens byggebransjen har godt med oppdrag, og ligger an til å få det i tida fremover også, er det heller nokså svart for anleggsbransjen i landselen, sier Carsten Akselsen i Kruse Smith til Fædrelandsvennen.Det har vært laber aktivitet i anleggsbransjen i Agder-fylkene i lang tid, og bransjen har tilpasset seg dette. Derfor er det også få eller ingen som lider spesielt alvorlig under de rådende forhold.- Men det er ingen tvil om at bransjen ser fram til at de store veianleggene i landsdelen etter hvert må kommer over i handlingsfasen, sier Akselsen.Han tenker da på byggingen av ny E18 på etappen mellom Grimstad og Kristiansand og ny E 39 over Kvinesheia. Dette er to store anlegg, som det også er at betydelig interesse for landsdelen som helhet å få under arbeid og gjort ferdig så fort som mulig. Begge prosjektene skal realiseres i samarbeid mellom det offentlige og private aktører, og der entreprenørbransjen ventelig får en betydelig rolle.- Det er iallfall ingen tvil om at anleggsbransjen ser fram til at begge disse skal komme ut på anbud, sier Akselsen, som håper at begge kommer så langt at det blir mulig å sette spaden i jorda sist i 2002 eller begynnelsen av 2003.Miljøtunnelen gjennom Kristiansand er et annet stort og krevende prosjekt som nå er ute på anbud.- Det er den private anleggsbransjen som har måtte ta trøkken ved at bevilgningene til nye veianlegg har vært lave de siste årene. For samtidig som bevilgningene har vært lave, har vegvesenet valgt å opprettholde full aktivitet i sin anleggssektor. Dermed er det de private som har vært nødt til å redusere, sier han.I byggesektoren er bildet ganske annerledes. Spesielt i Vest-Agder, der det har vært høy aktivitet på ombygging og modernisering av skoler og nybygg av sykehjem.- Dessuten har det vært et godt tilsig av større prosjekter for bygging av leiligheter, særlig i og rundt Kristiansand sentrum, sier Akselsen, som mener det stort sett ser bra ut for byggebransjen fremover.Planene for bygging av større næringsbygg fikk en knekk i fjor høst, med truslene om konjunkturavgift og investeringsavgift.- Selv om konjunkturavgiften ble ryddet av veien, så vil det nok ta en tid før markedet for næringsbygg kommer igjen. Det skjer neppe før i 2002, sier Carsten Akselsen.