BIRKENES: — Hele inntektsgrunnlaget vårt ligger i Rugslandsbanen. Om det ikke blir løp i år vil klubben få problemer med å overleve. Vi har tatt opp masse lån for å lage og drive denne banen. I løpet av en sesong har vi inntekter på 150.000 - 200.000 kroner. For oss er det svært avgjørende at det blir drift, sier formann i Kristiansand Automobilklubb - KAK - Arnt Myren.Saksbehandleren i Birkenes kommune, Ivar Aanesland, går inn for at det ikke gis tillatelse til å gjennomføre flere løp på banen før det er blitt laget og godkjent en reguleringsplan. Han mener KAK har hatt gode muligheter til å få utarbeidet og behandlet en slik plan, på den tiden det er gått siden kommunen ga beskjed om dette.Tillatelsen til å bruke banen gikk ut i 1994, 10 år etter byggingen. Fra da og fram til i fjor vår ble banen brukt til billøp uten at kommunen eller KAK var klar over at tillatelsen var utgått! KAK søkte i fjor om å få arrangere tre løp, og dette ble innvilget. Nå har foreningen planlagt fem løp i år, det første allerede 12. mai.- I tillegg til løpene har vi åtte-ti treninger i løpet av sommeren. Vi passerte nylig 150 medlemmer, en økning på 50 fra året før. De kommer fra Kristiansand, Vennesla, Birkeland og Lillesand.Blir nødt til å anke

— Om dere nå får nei, er det andre baner dere kan bruke?- Det er flere andre baner, men ingen vi kan disponere. Får vi nei, må vi bare anke til planutvalget, sier Myren.KAK leier banen på 10-årskontrakter av en privat grunneier. Nylig ble en ny avtale over 10 år inngått. At tillatelsen til bruk gikk ut for sju år siden, har ingen vært klar over, blant annet på grunn av store utskiftninger i KAK-styret.- I fjor sommer fikk jeg en telefon fra Birkenes kommune om at dette måtte ryddes opp i. Da satte vi i gang med en gang. Multiconsult er ferdig med utkastet til plan om en måned. Så er det opp til kommunen å behandle saken.- Planen har tatt lang tid?- Mest fra vår side. I vinter var det noen måneder vi måtte stoppe dette. Planen koster 60.000 kroner, og lånet måtte opp i generalforsamlingen. I februar fikk vi klarsignal.- Vi vil prøve å få samlet depotet for løpsbiler mest mulig på samme side av veien. Men det blir ingen forandringer på størrelsen på banen. Vi har hatt ett informasjonsmøte med naboene og skal ha ett til. Det blir jo en del støy, og vi holder på å lage noen sandvoller for å dempe på dette. Jeg synes dialogen med naboene er rimelig positiv.- De to siste årene har vi gjort svært mye på banen. 500.000 kroner er brukt, og dugnadstimene har nok passert et par tusen. Vi har forlenget banen og snudd kjøreretningen. Og fått en av landets aller beste rallycrossbaner, sier Myren.