Normann Liene har fin utsikt hjemmefra til Sandviga, der amerikabåten grunnstøtte. Foto: Lars Hollerud
Til minne om brødrene som bygde Andåsveien. Foto: Privat
Til minne om radiostasjonen "Makir". Foto: Normann Liene
Til minne om de drepte russiske krigsfangene På Bragdøya og Jegersberg. Foto: Privat
Til minne om kolerakirgegården på Odderøya. Foto: Privat
Til minne om soldaten som kjøpte Sildeholmen. Foto: Privat
Til minne om Oscar II's besøk på Møvig. Foto: Privat
Til minne om observasjon av tyskere 9. april 1940. Foto: Privat
Til minne om Flekkerø radio. Foto: Privat

— Noen er satt opp av privatpersoner, noen av Christianssands byselskab, atter andre av parkvesenet, sier Norman Liene.

Normann Liene har fin utsikt hjemmefra til Sandviga, der amerikabåten grunnstøtte. Foto: Lars Hollerud

Selv har han skrudd fast en plate ved Grimsvann i Vågsbygd, der radiostasjonen Makir var skjult under siste verdenskrig, og en plate i Salvesdalen på Skråstad for at den som leser skal vite noe om en husmannsplass. Andre plaketter har han fotografert og nøstet i historiene til.

Derfor kan vi i dag, 111 år etter at det skjedde, fortelle historien om feilnavigeringen som nesten kunne blitt katastrofal for Oscar II, den Skandinaviske Amerikalinjens nyeste dampskip og den gang Nordens største handelsskip. Det var på omkring 10.000 registertonn brutto. Det var bygd av stål med dobbelt bunn og kostet omkring fem millioner kroner.

27. februar 1904 kom skipet fra New York for full fart mot norskekysten. Om bord hadde det omkring 160 passasjerer og omtrent like stor besetning. Dessuten hadde det 3.300 tonn last, vesentlig mais, kornvarer og stykkgods.

Til minne om Oscar II's besøk på Møvig. Foto: Privat

Da skipet nærmet seg Songvår og det lysnet av dag 28. februar, samtidig som været var fint og stille, bestemte losen seg for å gå inn Vestergabet, for derved å spare en halv time. Dette var vanlig praksis. Men denne dagen møtte Oscar II en utgående damper, og kom derfor noe lenger øst enn vanlig. Dessuten forvekslet losen Gammeløya med en odde innenfor.

Skipet rant på et skjær, vann strømmet inn i maskinrommet og Oscar II tok til å krenge. For full fart ble skipet ført inn på sandgrunnen i Sandviga.

Mais på Torvet

Normann Liene kan også fortelle at ingen mennesker kom til skade, at lasten var uskadd, at 1000 tonn mais ble solgt på auksjon i byen og at et øyenvitne fra Flekkerøy kunne velge mellom 500 kroner eller abonnement på Aftenposten resten av sitt liv etter å ha fortalt historien.

Andre minneplater handler om siste verdenskrig, som den på Smørvarden ved Kongshavn, hvorfra de første tyskerne ble observert 9. april 1940, og den på Jentetjønn ved Hellemyr, til minne om hjemmefronthytta Fredløs som to motstandsmenn på flukt fra Gestapo reiste i 1942. Ved Helleren på Rypestøl gård i Torridal ble det i 1944 lagret våpen og sabotasjemateriell som var kommet med flyslipp til Åseral. Lageret ble funnet av tyskere samme høst, og motstandsmenn fra Rypestøl, Strai og Langemyr ble arrestert.

Til minne om de drepte russiske krigsfangene På Bragdøya og Jegersberg. Foto: Privat

— Har du tenkt på å skrive bok om plakettene og deres historier?

— Tanken har jo streifet meg, vedgår Normann Liene.