KRISTIANSAND: Nav-ledelsen svarte mandag formiddag på spørsmål fra leserne på fvn.no. Nettmøtet er nå avsluttet.

— Det var rimelig spesielt. Vi kan jo ikke gi grundige svar på denne måten, det er mye bedre å svare de på Nav-kontorene. Men det var en nyttig erfaring, og en del av brukerne som sendte inn spørsmål vil bli fulgt opp av Nav-kontorene, sier Lund om å være med på nettmøtet.

Han stilte opp for å svare fvn.nos lesere sammen med Sten Reisænen (avdelingsleder for Nav Kristiansand Arbeid og trygd), Annelise Barikmo (kontorsjef for publikumsmottaket ved Nav Kristiansand) og Stein-Otto Daatland (kommunikasjonsrådgiver for Nav Vest-Agder). Til sammen kom det inn 42 spørsmål - langt mer enn det de Nav-utsendte fikk tid til å svare på på én pc.

- Ble dere overrasket over pågangen?

— Ikke i forhold til mengden brukere av Nav i Vest-Agder, svarer Per Lund, og får støtte av Stein-Otto Daatland som påpeker at det er 1,8 millioner Nav-brukere totalt i Norge.

Han mener Nav har fått viktige innspill om hvordan de kan forbedre seg gjennom nettmøtet.

— Også er det enkelte brukere som har sendt inn ting det er viktig at vi rydder opp i, sier han.

- Har dere oppdaget at dere har gjort noen feil etter å ha lest spørsmålene på nettmøtet?

— Vi kan ikke si noe om det er feil før vi har snakket med begge parter, også de som jobber på Nav-kontorene, svarer Per Lund.

Her er spørsmålene og svarene fra nettmøtet:

-- Tilbakering

Hvorfor har ikke nav ”tilbakering”-service? En skal ha god tid og økonomi for å kunne sitte og vente på å bli besvart av sentralbordet til Nav, opptil 30 min har jeg ventet. At noen gir opp forstår jeg veldig god.

SVAR: Våre telefonsystemer er ikke lagt opp til automatisk tilbakeringing. Alle kontorer jobber nå med å bedre tilgjengeligheten.

-- Hei igjen og takk for svar!

Det var faktisk ikke en ”jobbsøknad” jeg leverte for det ser jeg meg på det nåværende tidspunkt ingen mulighet for å klare. Min oppfordring er bare at dere tar tak i alle brukererfaringene og gjør noe med dem. En generell oppfordring til å ta kontakt slik jeg oppfatter svaret, vitner om en utrolig liten offensiv holdning til forbedring. Jeg gjentar derfor mitt spørsmål:

Hva konkret vil dere gjøre for å lytte (og forhåpentligvis lære) til alle de misfornøyde ”kunder” dere har?

Min historie skal du gjerne få Per Lund, du kommer neppe til å like den, men jeg synes det er bedre å ta den ansikt til ansikt med dere det gjelder enn å brette det hele ut i media.

Bare fortell meg hvor og når så stiller jeg opp. Jeg tar det gjerne over en hyggelig lunsj (jeg betaler).

Tar du utfordringen?

Mvh Ole Petter

SVAR: Takk, vi er interessert i alle tilbakemeldinger som kan hjelpe oss å bedre vår service. Ta gjerne kontakt med Per Lund.

-- Angående permittering

Jeg har akkurat blitt permittert fra min jobb. Jeg var ferdig med min utdannelse sommeren 2008. Det vil si at jeg kun har opptjent en halv årslønn i 2008. Det vil igjen si at jeg får så lite i måneden nå, at jeg ikke har mulighet til å takle den økonomiske situasjonen.

Hvorfor finnes det ikke en minstesum som permisjonspenger blir beregnet ut fra, for eksempel 250.000? Syns i hvert fall mennesker som nettopp er ferdig med utdanning burde bli tatt hensyn til.

Mvh Marius

SVAR: Reglene sier at man i siste kalenderår må ha opptjent minimum kr.105.384,- eller et snitt på de tre siste årene på kr. 210.768,-

-- Vedrørende avslag på utvidelse av grunnstønad 07.11.08.

Dette avslaget mottok jeg 22.12.08, etter purring 19.12.08. Damen på Nav skyldte på posten. Samtidig opplyste hun meg om at jeg ikke kunne få "alt mulig". Jeg klaget på denne avgjørelsen og fikk svar tilbake om at denne anken ville ta 6 måneder fra 05.01.09. Første møte vi hadde med Nav var i august med NN. Hyggelig dame. Vi hadde da gjort et forsøk på å sette opp en cirka-oppstilling hvor mye ekstra kjøring det ble p.g.a. av min sykdom. Men hvem kan med hånden på hjertet huske hvor mye kjøring det blir i løpet av et år?

Det må tilføyes at jeg ikke kan gå ut av døren uten hjelp - og er avhenging av rullestol.

Min nåværende saksbehandler NN mente at TT-kort kanskje ikke var løsningen. Det vil nok koste dere "flesk" dersom dere ønsker at jeg skal leve et tilnærmet normalt liv.

Til slutt påklager jeg behandlingen av saken. Jeg krever at behandlingstiden blir regnet fra november 2008. Med hilsen Ruth Else Kahrs

SVAR: Behandlingstid på klager regnes fra tidspunktet klagen mottas.

-- Hei

Jeg har et par spørsmål angående hvordan arbeidsplass og sykemeldt skal samarbeide ved en lenger sykemelding. Har selv vært sykemeldt nå i 2,5 mnd (11 uker) og ikke hørt et pip fra min arbeidsgiver. Dette er en IA-bedrift.

Har prøvd å snakke med Nav og direkte med representanten for IA-bedriften i Nav, men ingen kan hjelpe meg. Har blitt behandlet dårlig på jobb og ønsker et svar på hvordan jeg skal ta slike ting videre, og med hvem.

Mvh Christoffer

SVAR: Hei. Det er klare retningslinjer for hvordan arbeidsgiver skal forholde seg til ansatte under sykefravær. I slike tilfeller kan det være bra og ta kontakt også med ditt verneombud eller tillitsvalgte. Kontakt gjerne leder ved NAV Arbeidslivssenter Vest-Agder for videre råd. Han er orientert om din forespørsel.

--

Hei der!

Måtte legges inn på sykehuset for en operasjon i magen i 2008. I forbindelse med dette var jeg sykemeldt i ett år, for så å gå over på rehabilitering i 3 mnd. Da jeg var ferdig rehabilitert og skulle søke arbeid igjen, var jeg i kontakt med Nav for å melde meg arbeidsledig. Møtte opp hos saksbehandler og fikk utlevert ”koder” som jeg trengte for å ”melde meg arbeidsledig”. Fulgte normal prosedyre via internett og registrerte meg der. Det viste seg i ettertid at jeg ikke mottok noen penger, og var da i kontakt men Nav igjen. Fikk da beskjed om at ”de” som hadde vært på rehabilitering måtte melde seg arbeidsledig på en ”annen måte”?!

Jeg fikk da nye ”koder” og gikk hjem og meldte med ledig via internett igjen. Mottok penger etter dette.

Har ingen forståelse for at jeg skal gå 1-2 mnd. uten stønad. Møtte jo opp personlig og snakket med saksbehandler og opplyste om min situasjon ansikt til ansikt. Har kommet ganske skjevt ut økonomisk etter dette. Er utdannet ingeniør og i fast arbeid igjen nå.

Med vennlig hilsen Håpefull

SVAR: Hei. Dersom du ikke har mottatt alt som du mener å ha krav på ber vi deg om å ta kontakt med NAV-kontoret ditt.

-- Ang. fornøyelse av stønadsperioden

Sønnen min er født i 1994. Han fikk for 3 år siden innvilget på søknaden om grunn- og hjelpestønad. Det sto i vedtaket at saken vil bli tatt opp til revisjon om 3 år i januar 2009.02.09. Vi er nå i februar 2009. Vi har ikke mottatt eller hørt noe fra Nav angående fornyelsen av vedtaket! Situasjonen til sønnen min er fremdeles den samme som før. Skal jeg vente til Nav kontakter oss angående fornyelsen, eller må jeg selv søke om fornyelsen uten å vente til det kommer noe fra Nav?

Med vennlig hilsen M. Azimeh

SVAR: Dersom det ikke står annet i det brevet du tidligere mottok, så er det NAV som tar opp saken til revisjon og tar kontakt med deg.

-- Hei!

Jeg er for tiden under omskolering og går på skole i Mandal. Da jeg fikk innvilget omskoleringen bodde jeg 6 mil unna skolen. På dette tidspunktet visste jeg at jeg kom til å flytte til min samboer i Tønsberg. Jeg flyttet til Tønsberg over nyttår. Og nå vil ikke Nav betale meg kjøringen mellom Tønsberg og Mandal. Jeg har undersøkt med skoler i nærheten, men Nav mener det ikke er hensiktmessig å bytte skole når jeg bare har ett år igjen. Føler det er veldig urettferdig at jeg skal bruke så mye penger på transport når de ikke gir meg noe annet valg.

Har jeg rett på boutgifter i denne saken, eller gjelder dette bare hvis jeg må flytte nærmere skolen?

Siden jeg bare går på skolen en gang i uka så lønner det seg å bruke bilen fremfor å flytte.

Jeg gikk sykemeldt i ett år først og fikk da ca. 2.500 mindre pr. mnd enn den normale lønna jeg hadde i mitt arbeid (nattillegg, kostpenger er ikke regnet med). Jeg ringte da inn og fikk beskjed om at de trekkes en del til feriepenger. Siden vi ikke har feriepenger på Color Line så regnet jeg med dette var helt riktig. Har i senere tid funnet ut av en får bare feriepenger for 48 dager, og synes da 2.500 kr ble litt vel mye å trekke meg i feriepenger. Er det noe jeg ikke har blitt informert om her?

Mvh Frode

SVAR: Hei. Vi kan i denne saken ikke annet en å råde deg til å kontakte NAV-kontoret der du er folkeregisterert. Er det i Mandal kan du referere til dette og ringe NAV-leder i dag for å få en timeavtale.

-- Hei

Jeg vil gjerne komme med en annen side av saken som er belyst av Fevennen den siste tiden.

Jeg ble skadet i armen får 3 år siden. En meget alvorlig skade som førte til at en protese ble satt inn i håndleddet midt. Den fungerte ikke bra pga. store smerter og ble operert ut igjen høsten 2008 og håndleddet mitt ble stivet av. Under den siste operasjonen ble en nerve skadet i hånden min slik at jeg ikke har følelse i fingrene mine lengre.

Så til saken:

Jeg har da følgelig hatt mye med dere å gjøre og jeg har nesten bare positive ting å si om dere. Dere har stilt opp og hjulpet meg på mange ting. Selvfølgelig er det jo også negative ting i mine opplevelser med Nav. Men jeg har lært meg en ting, og det er sjøl å forstå lover og regler som gjelder for en bruker i Nav-systemet. Dermed ser jeg ikke det som et problem når en saksbehandler ikke alltid er på den kursen som en bruker vil. Den største negative tingen om dere var da det ble søkt om yrkesretta attføring. Da var det så stor treghet fra den saksbehandleren jeg hadde da. Saksbehandleren brukte lengre tid en det hun er pålagt å gjøre. Fikk brev om forskjellige ting som en måtte le av for det var jo sendt til saksbehandler får flere mnd. Siden .Jeg har purret mange ganger på saken uten at det skjedde noe. Nok var nok, jeg krevde utlevert mine saksdokumenter og bytte av saksbehandler, og jeg satte advokat på dette hvis ikke det skjedde noe nå. Dagen etterpå var det da byttet saksbehandler og to dager etterpå så var saken godkjent.

Så spørsmålet til dere er at det er mange som er redde for dere og ikke tør gå frem og kreve sine rett? Hvorfor kan dere ikke heller prøve å være litt medmennesker, enn å være som en etterforsker som jobber i politiet og prøver å finne noe som kan brukes mot deg? Dere er jo ansatte for de som trenger dere og ikke ansatt for å spare staten får penger.

Men takk får hjelpen så langt og dere lærer litt av den negativiteten som herjer nå. Tror nok ikke alt er fortjent, men mye av det er nok sant, dessverre.

Hilsen Gunnar Engebu

SVAR: Takk for dine innspill. De er verdifulle i vårt arbeid med å forbedre våre tjenester.

-- Attføringspenger

Hvorfor blir ikke attføringspenger tatt med i beregningsgrunnlaget for dagpenger?

SVAR: I følge folketrygdloven opparbeider man ikke nye rettigheter av attføringspenger.

-- Yrkesrettet attføring

Hei.

Er det slik at de som er under 26 år gamle ikke kan få yrkesrettet attføring (økonomisk dekket skolegang) uansett om man har skade eller lyte? Finnes det ingen unntak fra 26-års-regelen?

SVAR: Også personer under 26 år kan få yrkesrettet attføring, avhengig av situasjon. Ta kontakt med lokalt NAV kontor for mer informasjon, eller se på nav.no Se under "Jobb og arbeidsliv"

-- Hei.

I januar trakk dere prosenter av trygda mi, noe som igjen førte til at mange av mine regninger forfalt og jeg måtte ringe rundt og få utsatt. Jeg var nede personlig for å få ordnet det (Nav). Før det hadde jeg vært i telefonkontakt og ble lovet at dere skulle ringe meg opp igjen. Det skjedde ikke... Dere beklaget ikke engang feilen! Er dere ikke et ”serviceorgan” for oss som er trygdet eller på anen måte sliter?

Selv har jeg hatt uføretrygd siden 1984. Da hadde jeg god personlig kontakt med egen saksbehandler, noe som har blitt endret, og i dag vet jeg ikke hvem som er min saksbehandler. Fremgang?! Ikke for brukeren...

Jeg har også ”frosset” trygda og vært i jobb. Da jeg mistet jobben gav jeg beskjed 2 måneder i forveien, men jaggu klarte dere å rote det til da også. Hmmm.

Magne Arneberg

SVAR: Vi kjenner problemet, men de som fikk feil skattetrekk skal alle ha fått rettet dette nå. Ta kontakt hvis ikke.

-- Spørsmål fra tidligere Nav-ansatt

Hvorfor har dere ikke prioritert bedre bemanning på Nav lokalt? Jeg har opplevd å være på begge sider av mottaket. Etter min mening så arbeider bemanningen på spreng, mens de stadig får flere arbeidsoppgaver. Hadde det ikke vært et enkelt og greit tiltak å sette inn ekstra årsverk så opplevelsen av Nav blir bedre for veilederne og de som er tjenestebrukere?

Mvh Tina

SVAR: NAV er inne i en krevede tid og ressursene settes inn der behovet er størst, så godt det lar seg gjøre.

-- Feriepenger av sykepenger?

Jeg er godt opp i 50-åra og aldri før vært sykemeldt. I fjor fikk jeg hjerteinfarkt og var sykemeldt i 9 måneder og etter ny lov er vi pliktig til å ta ferie. Får vi feriepenger av sykepengene? Eller hva skal vi leve av i ferien som vi er pliktig til å ta?

Svein

SVAR: Det blir ikke utbetalt sykepenger under avvikling av ferie. Feriepenger for arbeidstakere med sykepenger gis for inntil 3 måneder per kalenderår.

-- Fosterhjemsbarn

Hvem skal betale livsopphold for fosterhjemsbarn etter de fyller 18 år? Uten fungerende foreldre har de et kjempeproblem når de må vente i månedsvis på behandling av søknad om dagpenger eller sosialstønad. Det kan bli kjempedyrt for fosterforeldrene som ansees å være de nærmeste.

SVAR: Det finnes ikke spesielle regler knyttet til dette i folketrygdloven, men har du en spesiell sak, ta kontakt med NAV kontor eller kommunens sosialkontor.

-- Endringer i regjeringens tiltakspakke

Har dere fått føringer i forbindelse med regjeringens tiltakspakke og de endringene som er foreslått av regjeringspartienes medlemmer i finanskomiteen?

Det som i så måte er viktig for mange bedrifter er forlengelse av permitteringsperioden fra 30 til 42 evt 52 uker. Vil denne forlengelsen også gjelde bedrifter som har folk ute i permisjon 1. april når tiltakspakken skal vedtas? Dvs; Hvis en bedrift har permitterte folk som etter 30-ukersregelen skulle ha vært tatt inn i løpet av april, må bedriften ta disse inn, eller gjelder de nye reglene også for denne bedriften?

De signaler jeg har fått fra representanter i finanskomiteen tilsier at de nye reglene gjelder permitteringer som allerede er iverksatt.

En del bedrifter så denne krisen så tidlig at de sannsynligvis har folk ute i permisjon som de må ta inn før 1. april.

Hva med disse bedriftene?

Mvh Sigbjørn Brun, Kristiansand

SVAR: Vi har ikke mottatt informasjon fra direktoratet enda, så vi kan foreløpig ikke svare på om det har tilbakevirkende kraft.

-- Hei.

Hvorfor må en vente så lenge på svar når en sender en forespørsel til et Nav-kontor?

Hvorfor er det et annet Nav-kontor enn det lokale som tar avgjørelser på søknader om de forskjellige ordninger som det er i Nav-systemet; Attføring, rehabilitering eller uføretrygd?

Jeg er en person som har jobbet over 40 år i yrkeslivet (buss- og lastebilsjafør) som dessverre fikk 2 hjerteinfarkt tett på hverandre i en alder av 60 år. Søkte om uføretrygd, men fikk avslag. Går nå på medisinsk rehabilitering. Den går etter alt å dømme ut i august i år. Hva skal jeg gjøre når rehabiliteringsperioden har gått ut?

Ønsker gjerne svar på dette. På forhand takk.

SVAR: NAV lokalt tar i mot og forbereder sakene og vedtakene fattes i egne enheter. Dette er for at NAV lokalt skal holde fokus på brukerkontakten. Ta kontakt med NAV lokalt når det nærmere seg slutten på rehabiliteringsperioden. Ien slik situasjon vil mye avhenge av helsetilstand.

-- Hei,

Så fint at dere tar dere tid til å stille opp til nettmøte. Kanskje dere klarer å svare på noen enkle spørsmål her, siden dere ikke klarer det på e-post. Kanskje innboksen er for full?

Jeg er ung uføre, og har forsøkt å kontakte dere med spørsmål flere ganger. I det siste uten at dere har giddet å spandere noe svar på meg overhodet. Ettersom jeg har forstått, var det meningen at vi som er unge uføre skulle få økt utbetaling pr måned fra mai 2008. Hvorfor er det da slik at jeg ikke har sett noe til disse ekstra utbetalingene, og heller ikke har mottatt noen etterbetaling av dem? Dere har jo selv skrevet til meg at ekstra utbetaling skulle komme fast fra september 2008, mens etterbetalingene skulle være klare til desember 2008. 2008 var altså i fjor, det. Håper dere kan finne ut av dette for meg?

Hilsen Lizz Schikora, Kristiansand

SVAR: Hei. Vi sjekker saken og kontakter deg i morgen.

-- Hei

Hvor mange ”brukere/kunder” har dere, for eksempel i Kristiansand?

Hvor mange tilsatte har dere samme plass?

Hvor mye penger ”deler” dere ut pr måned evt. i året samme plass?

Hvor mange telefonsamtaler mottar dere i en periode?

Mvh Ole-Bernt

SVAR: Hei. Over 12.000 brukere var i kontakt med NAV Kristiansand i januar. Det er omlag 100 ansatte. Det er i snitt ca 600 telefoner per dag.

-- Frustrasjon over søknadstid

Hvorfor skal en grunnstønads-søknad ta minst 1 år og 3 måneder før en får en avklaring på søknaden? Har anket 2 ganger men mener det er altfor lang tid. Har nå faktisk ventet 1 år og 2 mnd siden jeg leverte skjemaet. Burde vært avgjort på 2-3 mnd. Og hvorfor skal saker sendes hele Norge rundt for en avklaring når det er de lokal kontorene som sitter på informasjon om sakene? Har opplevd at flekkefjordskontoret har gitt meg forhåpninger, men så får jeg svarbrev med en helt annen oppfatning og tolkning av situasjonen og de i Flekkefjord skjønner ikke noe, sier de.

mvh frustrert søker som lider av en sjelden sykdom der vi er ca 100 stk i verden som lider av denne lymfesykdommen.

SVAR: Vi ber deg ta kontakt med leder av NAV Flekkefjord for timeavtale.

-- Verdig liv

Jeg er en 19 år gammel jente som er for syk til å gå videre med videreutdanning på høyskole-/universitetsnivå. Hvilke rettigheter har jeg fremover rent økonomisk? Jeg ønsker et verdig liv hvor jeg er selvstendig og ikke trenger å fortsette å bo hjemme av økonomiske årsaker! Jeg sitter i rullestol, men kan gå litt!

SVAR: Vi ønsker å treffe deg for å finne ut av dette. Vi ber deg om å kontakte Per Lund for timeavtale.

-- Hallo!

Kan vi få en liten innføring hvordan arbeidsledighetstrygd beregnes?

La oss ta utgangspunkt i en oppsagt arbeidstaker med alder over 50 år. Samme jobb i over 30 år og inntekt ca. 400.000 kr.

Hva vil vedkommende da få ubetalt (sånn ca. sum pr. mnd)?

Hva er det som trekkes inn i denne beregningen?

På hvilken måte kan dere bidra overfor en arbeidsledig person som ikke får jobb i det samme yrket, og ikke har noen annen erfaring?

Kan vedkommende presses inn i noe helt annet, som gir vedkommende følelse av tvangsplassering?

Hilsen en anonym person

SVAR: Dagpengesatsen er vanligvis ca 66 prosent av lønn. Søk forøvrig på "Dagpenger" på nav.no for å få alle opplysninger.

En ledig kan søke på arbeidsmarkedskurs. En oversikt over disse mulighetene får du på ditt lokale NAV-kontor. Hvis man har kompetanse og helse til det kan man tilbys annet arbeid.

-- Hei

Har vært på yrkesrettet attføring i ett år. I denne perioden har jeg ikke hørt fra eller blitt kontaktet av Nav. Jeg må fylle ut et skjema som heter Meldekort hver 14. dag. På dette skjemaet er det 5 spørsmål. 4 Nei og 1 ja.

Gjør jeg dette riktig så får jeg penger, hvis ikke så får jeg ikke penger. Nå er det en gang sånn at klienter som er syke ikke er særlig oppegående, og ut ifra det ser det ut som Nav har en intern agenda som sier «gi minst mulig info, det tjener staten penger på»!

Så mitt spørsmål er følgende: Hvor på Nav sine nettsider finnes den opplysningen om at klienter kan få unntak for å sende inn meldekort? Da dette er lovfestet forventer jeg et saklig svar.

Med hilsen klient i Bergen

SVAR: Se http://www.nav.no/1073751433.cms Her finner du svar på meldeplikt.

-- Brukerundersøkelsen

Jeg har spørsmål angående den brukerundersøkelsen Nav viser til hvor det fremkom at 70 % av brukerne var/er fornøyde.

Hvem har laget denne undersøkelsen? Hei. Undersøkelsen er gjennomført i 2008 av Norsk Gallup i samareid med startistikk og utredning i Arbeid og Velferdsdirektoratet.

Hvordan var utvelgelsen blant brukerne?

Når ble den foretatt?

Reidun

SVAR: Undersøkelsen omfatter 7000 brukere.

-- Hei.

Jeg lurer på når man går over på Tidsbegrensa ufør (TU) i fra Rehabilitering. Hvordan kan man da gå ned i trygd, skal ikke dette være samme utbetaling som tidligere? Og hvorfor mister man barnetillegget plutselig på TU og ikke Rehab?

Og hva er forskjellen på utbetaling på TU kontra vanlig uførtrygdet?

På forhånd takk for svar

SVAR: Det er forskjellig regelverk på rehabiliteringspenger og tidsbegrenset ufr. På rehabilteringspenger blir en dagsats på kr. 47. På tidsbegrenset ufør er det behovsprøvd ut fra familiens samlede inntekt.

-- Utlegg for medisin

Hvordan kan det forsvares at en eldre dame (82 år) må legge ut kr. 4000 pr. måned til svært nødvendig medisin i forbindelse med benskjørhet? Etter et år vil hun få tilbake 90 % av summen. 4000 kr. pr måned i tillegg til alle andre utgifter er svært mye for en eldre dame med litt mer enn minstepensjon. Skal hun være en sparebøsse for Nav?

John Henrik Haukland (sønn)

SVAR: For å unngå utlegg må det leveres inn egenandelskort når taket på 1780,- kr er nådd. Da vil man motta frikort som gjelder for egenandelene resten av året. Når det gjelder medisinutlegg bør du sette frem en søknad om å få dekket beløpet, da det gis det vi kaller bidrag til utlegg for medisiner. Det skal ikke være nødvendig å vente flere måneder på dette. For mer informasjon bør du ringe Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) Region Sør 33 15 23 00. --

Service

Hvorfor er Nav så utrolig lite serviceinnstilte til ”kundene” sine som faktisk trenger hjelp? I min kommune,Søgne, virker det som om flesteparten av de ansatte ikke har fått noen som helst opplæring med et par unntak (og jeg har hatt kontakt med mange). Enten får man feil svar eller «det vet vi ikke», eller så blir vi selv henvist til og finne svar på Nav sine egne nettsider. Det dummeste er likevel at man må stå i kø i resepsjonen (servicetorget) og fortelle hva det gjelder slik at alle andre også får rede på hva man skal. Jeg er faen ikke interessert i at en haug med fremmede folk skal vite hva mitt ærend hos Nav er. Dessuten skaper det lange løer og MEGET dårlig stemning når gamle damer skal spørre og grave om alt mulig og når ingen har greie på det som det blir spurt om så blir det bare enda verre. Dette er faktisk ikke tull, men en realitet på mitt Nav-kontor. Jeg vet jeg har mange med meg når jeg sier Nav er den dårligste servicebedriften i landet.

mvh terje t

SVAR: Hei Terje. Vi vil gjerne tilby deg en timeavtale med NAV Søgne. Ring NAV Søgne, referer til denne dialogen så finner dere en tid.

-- Hei!

En times nettmøte etter massivt press fra media er jo en start i alle fall.

Mitt spørsmål til Nav er:

Hva konkret vil dere gjøre for å lytte (og forhåpentligvis lære) til alle de misfornøyde ”kunder” dere har? Kan vi forvente å bli tatt på alvor og med ydmykhet, eller må ”kampen” fortsette gjennom media? Jeg er selv ”offer” for en umenneskelig saksbehandling og deler mer enn gjerne opplevelsene med dere, dog under forutsetning av at jeg blir møtt med et åpent sinn og ikke en eneste lang forsvarstale slik Per Lund fremfører.

Med 25 års yrkeserfaring med organisasjonsutvikling, ledelse og salg/service tror jeg faktisk at jeg også kan bidra med noe konstruktivt og positivt, og jeg står jo allerede på ”lønningslisten” deres, så hvorfor ikke bruke meg? Det koster i alle fall ingenting.

Tar dere utfordringen?

Med vennlig hilsen Ole Petter Nielsen

SVAR: Hei, alle stillinger i NAV lyses ut og du er selvsagt velkommen til å søke. Det er også anledning til å legge din CV inn på nav.no der du vil være tilgjengelig for arbeidsgivere i hele landet. Vi jobber kontinunerlig med å bedre oss på å besvare spørsmål fra brukere og alle inspill er velkomne.