KRISTIANSAND / FLEKKEFJORD: Dagens vedtak er noe flekkefjæringene har sett fram mot. Stortinget skal nå behandle saken.

– Dette er viktig for Hidra, men vel så viktig for kommunen. Dette er noe vi har jobbet med i 30-40 år og nå ser det virkelig positivt ut, sier ordfører i Flekkefjord, Reidar Gausdal (V).

Delfinansieres med bompenger

Tunnelen blir etter planen om lag 3205 meter og prosjektet har en kostnadsramme på 343 millioner 2010-kroner.

99 millioner kroner skal finansieres ved hjelp av bompenger, mens resten skal komme fra fremtidig innsparte ferjetilskudd og investeringsmidler fra fylkeskommunen.

– Vi kan ikke skjønne hva som skal stoppe det. Sentrale politikere på Stortinget går inn for tunnel, sier Gausdal.

I tillegg til tunnel skal det bygges totalt 500 meter ny vei utenfor tunnelen i begge ender.

Fornøyd med vedtaket

Nils Olav Vågen er en av ildsjelene i Hidra Landfast-komiteen. I ettermiddag reiste han og i overkant av 25 andre fra Hidra og Flekkefjord tilbake til Flekkefjord etter å ha fulgt møtet.

– Jeg er fantastisk glad for vedtaket fylkestinget har gjort. Det skaper grunnlag for å komme videre i en sak som vi har jobbet med i mange år, sier Vågen til fvn.no.

Vågen mener at mulighetene for fast bosetting på Hidra ville vært dårlig dersom vedtaket om tunnel ikke hadde blitt gjort.

– Dette dreier seg om å legge til rette for fast bosetting på Hidra, sier Vågen.

Erstatter ferja

Fylkesordfører Thore Westermoen synes vedtaket er spennende.

– Det er veldig spennende med Hidra. Det er planlagt nye boligområder og en fastlandsforbindelse vil bety mye. Det vi nå gjør er å erstatte en båtforbindelse som trenger årlige tilskudd med en tunnel som vil ligge der i all fremtid, sier Westermoen, til fvn.no.

Et samlet fylkesting gikk inn for tunnelprosjektet, men Fremskrittspartiet stemte mot bompengefinansiering.

Går alt slik befolkningen på Hidra ønsker, skal tunnelen være klar for bruk innen utgangen den nåværende ferjekontrakten utgår i slutten av august 2013.