KRISTIANSAND: – Vi kaller det en sporvei på gummihjul, der bussene skal ha veldig høy standard og komfort. Man skal aldri stå i kø, og stole på at man kommer på jobb på tiden, forteller Øystein Holvik, leder for Areal— og transportprosjektet (ATP) i Kristiansands-regionen, til Fædrelandsvennens papirutgave.

Egen bussgate

Planen er at det bygges en egen bussgate fra Vågsbygd i vest til Sørlandsparken i øst.

— Hovedgrepet er at det skal være hinderfri fremføring for busser i det sentrale trafikkområdet i Kristiansand, opplyser prosjektleder Hans Seland fra Statens vegvesen til avisa.

Planen er å bygge egne kollektivfelt fra Vågsbygd og til Sørlandsaprken. Foto: Lars Hoen

Ikke realisert som planlagt

ATP-utvalget skal gi sitt samtykke til bussmetrovisjonen i oktober, så går den til fylkestinget.

– Bussmetroen er hittil ikke realisert som vi planla ved starten i 2003. Nå går vi mange skritt videre. Planene er blitt så konkrete at vi har laget en prioritert prosjektliste, forklarer Øystein Holvik som tviler på at privatbilene må vike.

–Hovedpoenget er at nye kollektivfelt gir bedre konkurranseforhold for bussen, sier Holvik.

Sparer fem minutter

I dag bruker bussmetroen i snitt 25 minutter fra Vågsbygd senter til Rona. I neste tiårsperiode skal reisetiden reduseres med fem minutter.

Til sammen skal det brukes 1,7 milliarder kroner de neste 15 årene, bare til å styrke infrastrukturen for buss.

Av disse er 150 millioner allerede bevilget gjennom statlige belønningsmidler. De første 75 millionene brukes til kollektivfelt i disse dager, de neste 75 utgjør første fase i metrovisjonen.

Hva mener du om kollektiv-satsingen i kristiansandsregionen?