MOLDE: Det mener stortingsrepresentant Bjørn Jacobsen (SV). Han viser til et eksempel fra eget fylke, der trafikktellinger viser at vel 650 vogntog passerer ut og inn av fylket bare langs de to viktigste riksveiene i retning Trøndelag og Østlandet hvert eneste døgn året gjennom.

22.000 vogntog går enkeltvis fra Norge til kontinentet hvert år med fersk fisk.

– Fra Møre og Romsdal er det i hovedsak fisk og møbler som transporteres ut. Mye av dette kan fraktes med båt dersom vi politikere legger opp til det, sier Jacobsen til NTB.

Lite gjort

Jacobsen innser at han tilhører et av partiene i den rødgrønne regjeringen som har hatt fire år på seg til å gjøre noe med dette problemet, men som egentlig ikke har gjort noe som helst for å få mer av transporten over fra vei til jernbane og båt.

– Dette er nok en av de største unnlatelsessyndene for denne regjeringen i perioden som har gått. Det innrømmer jeg gjerne. Det er 20 år siden Møreforskning kom med en rapport som synliggjorde alle fordelene med å få transporten over fra vei til bane og sjø, men lite har skjedd. Det er naturligvis en stor utfordring, men det er store gevinster å hente både miljømessig og sikkerhetsmessig på en slik endring av transporten, sier Jacobsen.

150 vogntog

Han sier at et moderne transportskip kan ta 150 vogntog, og at det må være mer fornuftig enn å sende vogntogene enkeltvis mot Østlandet og kontinentet med laks og møbler. Penger å spare bør det også være for transportørene, men det krever tilrettelegging, sier han.

– Det står ikke på transportørene. Waagan transport prøvde for noen år siden, men tilretteleggingen var ikke god nok. Så de ga opp. Vi politikere har ikke andre enn oss selv å skylde på når dette ikke fungerer, mener Jacobsen.

Han viser til at transport står for 20-25 prosent av klimagassutslippene i landet. Når det i tillegg mangler 2.000 bussjåfører og 3.000 vogntogsjåfører i Norge, så sier det seg selv at dette bør være et satsingsområde, mener SV-politikeren.