KRISTIANSAND: — Kristiansand havn er blant landets lettest tilgjengelige for skipsfarten, sier Thomas Granfeldt Jr, driftssjef ved Kristiansand Havn KF.

Regjeringen vil gjennomgå losordningen

Han synes dagens losforskrift ofte praktiseres for strengt, og ikke er tilpasset moderne tid. Dagens skippere er høyt kvalifiserte navigatører, og digitale instrumenter gjør navigasjon langt enklere enn for bare et par tiår siden.

— Innseilingen til Kristiansand, en av landets aller tryggeste havner, er svært problemfri. Likeledes ut igjen, det er bare snakk om å korrigere kursen et par knepp, sier han.

Og når store skip har manøvrert forbi Odderøya og satt kursen mot horisonten, er man raskt ute i rom sjø.

- Nærmeste skjær er jo Danmark, sier Granfeldt.

Han hilser den stadig økende praksisen med farledsbevis, en sertifisering av navigatør som gjør los overflødig, velkommen.

Men presiserer:

— Alle store passasjerskip, som cruisebåtene som anløper Kristiansand, får jo los ombord, og det er alltid en trygghet med en ekstra kjentmann ombord, sier Granfeldt, som ikke ønsker å kritisere selve losordningen.

Men han håper at regjeringens varslede gjennomgang av lostjenesten også kan gi støtet til en lempning av lovverket.

— I dag heter det at du skal ha los når du skal forhale et skip, (skifte fortøyningsplass innenfor en havn, red. anm.) , og det skal strengt tatt ikke være nødvendig. Vi flytter jo ofte større skip noen titalls meter, og akkurat det mestrer man fint uten los, sier han.