KRISTIANSAND: Forslaget om å forandre rabattordningene i bommene, kommer i forbindelse med at Vegdirektoratet foreslår å slå sammen landets bompengeselskaper.

Da vil alle bompengeselskapene mellom Vest-Agder og Vestfold bli samlet i ett selskap. I forlengelsen av dette, foreslås det felles rabattordninger over hele landet.

  • Forskuddsinnbetalingen blir avviklet. Dermed forsvinner også de rauseste rabattordningene som gir opptil 50 prosent rabatt for en passering.

  • Prisen for en enkel passering (grunnprisen) blir redusert.

  • Prisene for passering vil fortsatt variere mellom hver stasjon, men bilistene får rabatt over hele regionen.

20 prosent

For Kristiansands del er det allerede bestemt at bompengeinnkrevingen skal følge det nye prinsippet som Statens vegvesen legger opp til med lavere rabatter. Når rushtidsavgiften innføres neste år, vil maks rabatt i Kristiansand være 20 prosent. I dag er maks rabatt 50 prosent.

— Bakgrunnen for forslaget er prinsippet om at den som bruker veinettet mest, også skal betale. Det er et hovedprinsipp som er fastslått av Stortinget, sier Karl Sandsmark, overingeniør i Statens vegvesen.

For Kristiansands del betyr det 21 kroner for passering uten rabatt i rushtiden. Med rabatt blir prisen 17 kroner.

Ifølge Sandsmark er EU-regler også noe av grunnen til at det går mot stadig lavere rabatter i bommene.

— Det gjelder spesielt på europaveiene der EU er opptatt av at de lokale ikke skal ha altfor store rabatter for tunge kjøretøyer, sier Sandsmark.

Nå legger altså Vegdirektoratet opp til at heller ikke andre kjøretøyer skal ha for store rabatter.

Fordeler

Det er ikke bare nye prosjekter som ser ut til å få langt lavere rabatter. Rabatter på opptil 50 prosent kan også bli avskaffet i eksisterende bommer, selv om Vegdirektoratet ikke kan pålegge selskapene å gjøre det.

— De nye rabattene vil nok medføre at enkelte må betale noe mer, mens andre betaler mindre. De som i dag betaler inn store summer i forhåndsbetaling, får ikke den samme rabatten som i dag. Men samtidig blir grunntaksten lavere, sier Harald Håkonsen, seniorrådgiver i Vegdirektoratet.

- Betyr det at pendlere må betale mer enn i dag?

— Det kan vi ikke utelukke, men vi kommer til å ta hensyn til dem slik at det ikke blir en urimelig ordning. Vi må kanskje gjøre unntak lokalt der det er mulig, sier Håkonsen.

Ifølge han betyr sammenslåtte bompengeselskaper en mer effektiv drift av de enkelte veiprosjektene, og mer vei for hver krone som betales inn.

— Da kan du kjøre gjennom en rekke prosjekter som i dag er egne selskaper, men med samme rabatt i alle bommene, sier Håkonsen.

Prinsipper

Vegdirektoratet har ikke bestemt seg for hvor mye rabatt det skal være mulig å få, men prinsippet er i hvert fall klart:

— Det går mer og mer over mot etterskuddsbetaling og lavere rabatter. Det er fortsatt samme sum som skal kreves inn, så dette er spørsmål om fordeling, og det er et politisk spørsmål, sier Helge Rune Salvesen, senioringeniør i Statens vegvesen.