KRISTIANSAND: — For meg og veldig mange andre i byen er dette en gladsak. Sykkelekspressveien er helt unik i nasjonal målestokk, og nå er den hundre prosent statlig finansiert i Nasjonal transportplan. Da må vi gi gass og få bro på plass så fort som mulig, ikke tukle med trasévalget så vi mister pengene, sa nestleder Petter Benestad (V) da by- og miljøutvalget torsdag vedtok den korteste traseen over Otra.

Det sto i realiteten mellom en støyskjerm på Oddernesbroa til rundt 15 millioner kroner, eller ny bro til minst 80 millioner.

Kommuneadministrasjonen anser sykkelekspressveien som et referanseprosjekt, et fyrtårn i bymiljøavtalen, og dermed verdt pengene.

6000 over elva i dag

ifølge ferske tellinger fra Statens vegvesen, som ble lagt fram i møtet, er det opptil 2500 syklister over Oddernesbroa og 3500 på Lundsbroa daglig.

I dag passerer opptil 2500 syklister på Oddernesbroa, og 3500 på Lundbroa. Foto: Vegard Damsgaard

— Skal vi doble eller tredoble sykkeltrafikken i tråd med bymiljøavtalen er det mange syklister som skal over Otra, sier avdelingsdirektør Johan Mjaaland, som fulgte debatten ringside, til Fædrelandsvennen. Hvis man bruker to og en halv-gangen, betyr det 15.000 syklister over Otra på godværsdager.

— Det tilsvarer altså en middelsstor norsk by som passerer Otra på sykkel i dag. Vi trenger en ny bro for å ta unna de som skal raskt inn og ut av Kvadraturen på sykkel, påpekte teknisk direktør Ragnar Evensen, og advarte mot at et annet trasévalg kunne bety farvel til den statlige finansieringen.

Bystyret skal behandle saken om halvannen uke, men det var et bredt flertall som støttet broa under forutsetning at situasjonen løses for naboer på begge sider - i første rekke Rolfs Elektro og Kristiansand Roklubb.

Beboerne på Kjøita (t.v.) er tatt hensyn til, nå skal man også se på situasjonen for roklubben (t.h.). Foto: Statens vegvesen

Frp og Demokratene stemte imot ny bro, og mente oppgradering av dagens får holde. — Selv om broa er statlig finansiert er det skattebetalerne og bilistene som må betale dette. Og det får være grenser for hva syklistene skal tillate seg å få av fellesskapets midler. 80 millioner er stormannsgalskap, mente Vidar Kleppe (Dem).

- Populær attraksjon

KrF gikk primært for ny bro fem-seks meter sør for Oddernesbroa, men støttet innstillingen da deres forslag falt. Etter innspill fra Sp vurderes broa bygd i heltre.

- Dette blir en populær attraksjon, og jeg tror vi kommer til å bli overrasket over hvor mye den vil bli brukt; både til å kjøre fort på sykkel, men også som ny turvei for fotgjengere, påpekte Marte Rostvåg Ulltveit-Moe (MDG).

Østerveien, her med Lundsbroa i bakgrunnen. Foto: Arkivfoto

Både ledelsen ved UiA og Studentorganisasjonen i Agder har i brevs form argumentertmed at broa får uvurderlig betydning for byens studenter og studentbyen i sin helhet.Etter eventuelt bystyrevedtak lages reguleringsplan, og da skal detaljene avklares på begge sider av elva, så som atkomsten tilRolfsElektro.

Sykkelekspressveien fra Vollevannet til Tordenskjolds gate er lagt inn i forslag til NTP med 350 millioner kroner, inkludert bro til 65 millioner, basert på anslag fra 2013. Strekningen Oddemarka til Tordenskjolds gate er tidsbestemt til andre fase i bymiljøavtalen, perioden 2022-2025.