KVINESDAL : – Liknes skole har inngått en avtale med Nafo (Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring) om å være en av deres fokusskoler. Det innebærer at vi får midler til å videreutvikle måten vi organiserer og gjennomfører undervisningen blant våre minoritetsspråklige elever på, samtidig som vi stiller oss til disposisjon og deler våre erfaringer med andre, opplyser spesialpedagog Bjørg Grøtteland Omland.

15 land

Av de knappe 300 elevene ved barneskolen er rundt 40 minoritetsspråklige som kommer fra 15 forskjellige land. De har vidt forskjellig bakgrunn, og kan være asylsøkere, flyktninger med opphold eller ha foreldre som har flyttet midlertidig eller permanent til Kvinesdal for å jobbe.

– Vi bruker en del ressurser på planlegging, og prøver for eksempel å la være å ta ut elevene som skal ha språkopplæring fra timer og fag som kroppsøving, der elevene har lettere for å snakke og bli kjent med sine norskspråklige medelever. Like viktig som språkundervisning, er det at elevene snakker med sine jevnaldrende i skolegården. Skolen har også vært behjelpelig med å hjelpe enkelte til å komme i kontakt med lag og foreninger, sier Omland.

Ikke til alle

Bosniske Edina Lalic begynte som morsmålslærer i Kvinesdal i 1994, og underviser i dag også minoritetsspråklige elever fra alle land.

– I en liten kommune som vår er det umulig å skaffe morsmållærere til alle elevene, men de får bøker på sitt eget språk som de leser og oversetter for resten av klassen. Jeg oppfordrer også foreldrene til å snakke morsmålet sitt med barna hjemme, slik at de ikke mister sitt opprinnelige språk, sier Edina Lalic.

Rektor Bjørn Arild Frestad synes det er en ære at skolen ble spurt om å være fokusskole for Nafo, og ser fram til å dele deres erfaringer med andre.