OSLO: — De nye fastlegeforskriftene er et fremskritt for pasientene. I den nye fastlegeforskriften ligger hjemmebesøk som en forpliktelse for legen dersom pasienten ikke er i stand til å komme til legekontoret, sier stortingsrepresentant Kari Henriksen (Ap) fra Vest-Agder.

Må på besøk

I går la Helse- og omsorgsdepartementet fram den nye forskriften som skal gjelde fra og med nyttår. I det nye regelverket står det blant annet:

"Fastlege som har eller mottar informasjon om at personer på listen har behov for helsehjelp, men selv ikke søker hjelp, skal tilby konsultasjon eller hjemmebesøk. Dette gjelder bare i tilfeller hvor pasienten har en påvist lidelse, og det fra en medisinsk vurdering er et åpenbart behov for behandling eller oppfølging."

— Jeg jobbet tidligere som sykepleier og har flere ganger fulgt dårlige pasienter til fastlegen. Enkelte ganger mener jeg det har vært helsefarlig, sier Henriksen.

Eldre og kronisk syke

Stortingsrepresentanten mener det har vært for enkelt å henvise pasienter til legevakt i stedet for hjemmebesøk.

— Slik jeg leser forskriften er det først og fremst eldre og pasienter med et sammensatt, kronisk sykdomsbilde som kommer til å nyte godt av hjemmebesøksordningen, sier Henriksen.

For stor makt

Ap-politikeren mener legene og legeforeningen har hatt for stor makt. Hun mener den nye fastlegeforskriften setter pasienten i fokus.

— Forskriften er en god begynnelse. Legene må ta et større samfunnsansvar. Dette er begynnelsen på en mye mer pasientvennlig fastlegeordning, sier Henriksen.

To minutter

I den nye fastlegeforskriften står det også at fastlegene forplikter seg til å svare på 80 prosent av telefonhenvendelsene innen to minutter.

— Dette har legene tidligere motsatt seg. Det er gammeldags holdning. Fastlegene skal være tilgjengelige når pasientene har behov.

— Hvordan skal de løse dette når dagene allerede er belagt med konsultasjoner?

— Departementet foreslo å redusere antall pasienter per fastlege. Det satte legene seg imot. Da regner jeg med at de har ressurser nok til å besvare telefoner fra pasienter som henvender seg, sier stortingsrepresentanten.

- Dette må vi klare

Legeforeningens leder i Vest-Agder mener den nye forskriften er overkommelig for fastlegene.

— Jeg har ikke rukket å se gjennom hele forskriften ennå, men dette punktet med hjemmebesøk mener jeg er overkommelig. Dette må vi klare, sier leder i Vest-Agder legeforening Anne Hjørdis Noraas Bendvold.

Legeforeningens leder har tidligere jobbet som fastlege. Hun tror ikke det nye kravet om hjemmebesøk blir uoverkommelig.

— Hjemmebesøk hos pasienter er ofte et møte med takknemlige og fornøyde pasienter. Når pasienter først står på en liste til en fastlege, synes jeg de kan kreve noe tilbake for å stå på en slik liste. Det handler om å gi og ta, sier Bendvold.

Hun sier legeforeningen i utgangspunktet er fornøyd med den nye forskriften.

— Mitt inntrykk er at alle i utgangspunktet ønsker å gjøre det beste ut av dette, sier Bendvold.