MANDAL: Mandag ettermiddag ble tre personer skadet i en kollisjon mellom to personbiler og en lastebil på E 39 ved avkjørselen til Harkmark. Ulykken skal ha skjedd etter at lastebilen kom over i motsatt kjørefelt.

— Det har tidligere vært flere alvorlige ulykker på akkurat den samme plassen. Nå må det gjøres fysiske tiltak som forhindrer at flere liv går tapt, sier Stein Inge Dahn, som er medlem av samferdselsutvalget i Vest-Agder fylkeskommune.

I en pressemelding karakteriserer Dahn svingen ved Valand som en dødsfelle. Han mener at nok er nok.

"Etter enda en ulykke i sommertrafikken mandag 23. juli krever Venstre at denne svingen utbedres umiddelbart. Denne gangen var det ingen som mistet livet, men det er allikevel helt uakseptabelt at et slik kjent risikopunkt på E-39 igjen fører til personskade", skriver Dahn i pressemeldingen.

Videre krever Dahn at svingen enten bygges om eller at det etableres fartshindre som tvinger til kjøretøy til en reell fartsreduksjon.

Flere lastebiler involvert

I november i fjor døde en dansk lastebilsjåfør etter en ulykke omtrent på samme sted, men da på østsiden av svingen. Det har også vært flere andre alvorlige ulykker langs strekningen tidligere.

— Ulykkene er ganske like, ved at lastebiler mister kontrollen i svingen, sier Dahn.

Han mener Statens vegvesen må iverksette tiltak øyeblikkelig.

— Det er veivesenet som har ansvaret for sikkerheten langs veien. Jeg er ingen ekspert, men når en lastebil mister kontrollen over bilen er farten for stor. Et tiltak kan være fartsdumper på stedet. Det er på tide man innser at sikringsnivået ikke er godt nok. Folk blir skadet og det er uakseptabelt at det skjer så mange ulykker på samme sted, sier Dahn.

- Kan ikke love strakstiltak

Regiondirektør Johan Mjaaland i Statens vegvesen kan ikke love at det vil blir gjort strakstiltak, men sier at veivesenet vil vurdere saken.

— Vi gjør ikke annet enn hva vi gjør etter alle alvorlige ulykker. Vi ser på hva som har skjedd og om det skal gjøres noe. Vi ser på denne strekningen på samme måte som flere andre strekninger langs E 39 som det kan være aktuelt å gjøre tiltak. Generelt gjør vi strakstiltak på en tredjedel av strekningene som det har vært dødsulykker, sier Mjaaland.

Han opplyser at strekningen ble vurdert etter dødsulykken i november i fjor, men at veivesenet da kom frem til at det ikke skulle gjøres ekstraordinære tiltak.

Mjaaland viser for øvrig til at fartsgrensen på stedet er 60 kilometer i timen og at det før svingen er skiltet med at 40 kilometer i timen er anbefalt fartsgrense.

Tre personer ble mandag ettermiddagskadet i en kollisjon mellom to personbiler og en lastebil på E 39 ved avkjørselen til Harkmark. Foto: Hanne Christine Borø