Ulykken skjedde 21. september i fjor ved Flikka i Flekkefjord. 23-åringen fra Rogaland var på vei østover langs E 39 da han kom over i motsatt kjørefelt og kolliderte med en annen bil. Sjåføren av den andre bilen, Kristin M. Kasparsdottir (43), omkom etter kort tid av skadene hun pådro seg.

23-åringen erkjente straffskyld for uaktsomt drap da rettssaken startet i Lister tingrett fredag.

— Han erkjenner straffskyld for alle punktene i tiltalen, med unntak av kjøring i påvirket tilstand, sier aktor Liv Seland til Fædrelandsvennen.

På vei hjem fra Dyreparken

43-åringen som omkom var på vei hjem til Moi i Rogaland etter en tur til Dyreparken i Kristiansand. Med seg i bilen hadde hun tre 11 år gamle jenter, hennes egen datter og et tvillingpar. To av jentene ble skadet i kollisjonen.

23-åringen er tiltalt for uaktsomt drap etter ulykken ved Flikka 21. september i fjor. 43 år gamle Kristin M. Kasparsdottir omkom og to 11 år gamle jenter ble skadet. Foto: Torbjørn Steiro

23-åringen erkjenner straffskyld for uaktsomt drap og for å ha skadet de to jentene. Han erkjenner også å ha brukt cannabis ved flere anledninger, men hevder at han ikke var påvirket da ulykken skjedde.

Forbikjørt før ulykken

Det var ingen vitner til selve kollisjonen, men flere skal ha lagt merke til den svarte BMW-en før ulykken. Blant vitnene som forklarte seg fredag var en mann fra Kristiansand som mener han ble forbikjørt av 23-åringen en stund før han kolliderte ved Flikka.

— Vi var 3-4 biler som kjørte etter hverandre i rundt 80 kilometer i timen. Plutselig kom det en mørk BMW som kjørte forbi samtlige biler. Den kjørte over sperrelinja og kom seg tilbake i riktig kjørefelt like før en sving. Det var den verste forbikjøringen jeg har sett på 20-30 år, sa kristiansanderen.

Uklar hastighet

Senioringeniør Einar Kalaoja i Statens Vegvesen vitnet om undersøkelsene som ble gjort på stedet. Han la til grunn at den kritiske hastigheten i ulykkessvingen var på minst 115 km/t. Dette er hastigheten en bil kunne kjøre gjennom svingen det aktuelle tidspunktet uten å miste veigrepet.Kalaoja slo også fast at det ikke var noe teknisk feil med ulykkesbilen.