— Motivasjon på arbeidsplassen er avgjørende for et godt arbeidsmiljø. Det er en enkel sak som ikke trenger å kompliseres med teknikker og metoder, sier Erik Næss, fagdirektør og lederutvikler i Right Management.

Det aller viktigste er at medarbeideren blir sett, anerkjent og opplever seg selv som viktig. Dette mener Næss gode ledere er flinke til.

— I dag er lederne opptatt av en rekke skjemaer, møter og rapporteringsrunder. Da mister man ofte tak på det viktigste, nemlig medarbeiderne, utdyper Næss.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Ledernes feil

Mange ledere gjør en rekke feil som demotiverer medarbeiderne, ifølge Mette Manus, karriereveileder og daglig leder i Manus Motivasjon.

De er ofte kontrollerende og detaljfokuserte, ser ikke sine ansatte, og er ikke synlige i arbeidshverdagen.

— De er ofte kontrollerende og detaljfokuserte, ser ikke sine ansatte, og er ikke synlige i arbeidshverdagen, sier Manus.

Espen Albert, daglig leder i Dampbageriet, jobber mye med motivasjon. Han mener at trivsel og motivasjon bygges ved at lederen er fysisk til stede og viser interesse.

— En leder må dra nytte av den menneskelige ressursen i bedriften. Det høres enkelt ut, men det er vanskelig i praksis. Når jeg merker at jeg tar kommando, må jeg omstille meg og begynne på nytt. Jeg bretter vanligvis opp ermene og tar i et tak når ikke alt går på skinner. Det er enkeltmenneskene som skaper trivsel hver dag, sier Albert.

Les også:

Dampbageriets tiltak

Albert har satt i gang flere tiltak for å øke motivasjonen. De ansatte får blant annet arbeidstid og fri tilrettelagt etter familiesituasjon, og de samles to ganger i året for å finne ut bedriftens mål i fellesskap.

— Vi har sammen laget en liten rød verdihåndbok som beskriver essensen i bedriften, og som skal gjøre Dampbageriet til verdens beste sted å være. Den første verdien vår er humør.

— Det er viktig å ikke ta seg selv for høytidelig. Når jeg i forrige uke innså at jeg hadde glemt en smørbrødbestilling, gikk jeg rett inn på kjøkkenet og «la meg flat» på magen på kjøkkengulvet. Da viste jeg på en humoristisk måte at jeg innså mine feil, sier Albert.

Les også:

Slik motiverer du

Også Harald Knudsen, professor på Universitetet i Agder, mener at det er mulig å motivere andre.

Om jeg ansetter en baker som er bedre enn meg — da har jeg vunnet jackpot!

— Det gjør lederen ved å vise respekt, se og anerkjenne hverandre, og tillate rom for åpenhet. Det viktigste er de ansattes egne interesser og ønsker om å bidra og uttrykke seg. De må føle at de betyr noe for arbeidsplassen, sier Knudsen.

Erik Næss mener at lederen bør snakke med hver eneste ansatt hver dag, og ofte se de ansatte i arbeid for å vise interesse for personen.

— Mennesker er i bunn og grunn ganske enkle, og løsningene er også det, sier Næss.

Lederen er ikke feilfri

Jan Bjørnar Sørensen i Maduro Kompetanse ser i sitt arbeid med utvikling av ledere og team, at mange ledere har vansker med å ta innover seg at medarbeiderne kan være flinkere enn dem selv.

— Lederen må ha øye for andres talent og gi anledning til utvikling. Anerkjennelse er kanskje den viktigste motivasjonsfaktoren. Ros motiverer, men mange ledere roser med forbehold. Lederen må kunne rose uten et «men», sier Sørensen.

Espen Albert er tydelig på at målet til en leder bør være å gjøre medarbeiderne så gode som mulig.

— Om jeg ansetter en baker som er bedre enn meg - da har jeg vunnet jackpot! sier Albert.