Boligfeltet Venneslaheia er tenkt i heiene bak Vennesla sentrum, som ligger i midten av dette bildet. Foto: Arkivfoto
Krysset i Sentrumsvegen kobler Erkleivvegen, som kommer ned fra Venneslaheia bak i bildet, til Vennesla sentrum. Foto: Henrik Ihme

— KrF vil skrinlegge tunnelalternativet, og samtidig gå videre med Erkleivvegen, bekrefter gruppeleder i KrF, Daniel Bakken, til Fædrelandsvennen.

— Vi kan ikke legge utbyggingen død. Derfor vil vi gå videre med å utbedre Erkleivvegen, og utfordrer utbyggerne til å bli med på det, sier han i forkant av at saken skal opp i plan- og økonomiutvalget neste uke.

Les også:

Ny musikk

Det er helt nye toner fra partiet, som sammen med et samlet kommunestyre tidligere har gått bastant inn for at tunnel fra Ålefjærveien er eneste mulige adkomstvei til den fremtidige storutbyggingen.

Vi kan ikke legge utbyggingen død.

Bruk av Erkleivvegen har vært utelukket, ettersom man ikke ønsket trafikkveksten gjennom sentrum.

Men fylkeskommunen har hatt innsigelser mot tunnelen, og de politiske forhandlingene med fylket har ikke fjernet dem uten motkrav. Dersom tunnel skal bygges, må den smale Erkleivvegen samtidig oppgraderes til fullverdig standard.

Det blir så dyrt at tomtene ikke vil bli lønnsomme nok.

På bakgrunn av dette mener Rådmannen det beste vil være å inntil videre legge hele kommunedelplanen for Venneslaheia i en skuff.

Les også:

Underjordisk

Grunnen til at KrF nå snur, er et forslag om en kulvert under sentrum, med utgang på fylkesveien nede med Venneslafjorden. Det vil løse problemet med mer trafikk i sentrum.

I vinter gikk Venstres Oddbjørn Hagen ut i Fædrelandsvennen og lanserte det samme, men Daniel Bakken mener at det opprinnelig var hans idé.

— Ved å gå under jorda så slipper man hele problemet. Vi må bare innse at vi har holdt på et alternativ med tunnel som er for dyrt. Da må vi kunne gå videre med et annet alternativ, sier han.

Følg Fædrelandsvennen på  Facebook!

Alternativ

Høyres gruppeleder Bernt Slettedal har tidligere vært tydelig på at kommunestyrevedtaket om tunnel var galt, og Eivind Drivenes i Sp sier at også de nå ser på Erkleivvegen som et reelt alternativ.

— Det er uaktuelt å legge dette prosjektet på is. Det blir som å bite oss selv i halen. En kulvert kan være en god idé, og vi ønsker helt klart å utvikle sentrum i et langsiktig perspektiv. Vi må ha samtaler med administrasjonen og med utbyggerne, for å se på mulighetene.

Krysset i Sentrumsvegen kobler Erkleivvegen, som kommer ned fra Venneslaheia bak i bildet, til Vennesla sentrum. Foto: Henrik Ihme

Han mener også at en utbygging kan starte før en eventuell oppgradering av Erkleivvegen. Det vil si at det åpnes for å bygge et antall boliger først, og at oppgradering av Erkleivvegen er et rekkefølgekrav til utbygger.

Det samme mener Daniel Bakken.

— Man kan starte med utbyggingen, og så kan vi sette et konkret tall på når antallet boliger vil utløse utbedring av veien og en kulvert. Dette er kostnader som utbyggerne må ta fordelt på antallet tomter.

Plansjef Eivind Mauland sier imidlertid til Fædrelandsvennen at han ikke vil anbefale det.— Ingenting i dag tilsier at det er mulig å øke trafikken på Erkleivvegen som den er. Trafikksikkerheten er ikke god nok, og det er ingen gang- og sykkelsti.

Vil vente

Arbeiderpartiet kommer imidlertid til å gå for Rådmannens innstilling.

— Vi vil vente å se. Vi regner med at det er godt med tomter i Vennesla nå, og vil se på dette igjen om noen år. Erkleivvegen er ikke aktuell, sier Liv Lauvsland i Ap.

Tidligere i år ble det kjent at storentreprenøren Veidekke trakk seg fra utbyggingen av Venneslaheia, blant annet på grunn av tunnelalternativet.

Sammen med lokale investorer i Hele Gjengen AS la de ned utbyggingsselskapet Venneslaheia AS. Trond Reinertsen i Hele Gjengen vil ikke røpe noe om utbyggingsplanene videre nå, eller hvilke utbyggere som fortsatt er med.

— Jeg kan si mer etter at saken har vært oppe i neste uke, sier han til Fædrelandsvennen.