KRISTIANSAND: I stedet kan avgiften, eller de tidsdifferensierte bompengesatsene, bli innført fra 1. september.

— Det skyldes at den sentrale behandlingen av dette ikke vil være ferdig før tidlig på sommeren, så gjenstår en del praktiske ting med skilting blant annet. Men det passer egentlig greit, for da kan vi styrke kollektivtilbudet litt i forkant av innføringen, uttaler Øystein Holvik, prosjektleder for Areal- og transportprosjektet i Kristiansands-regionen.

Da bystyret gjorde vedtak i januar ble det sagt at avgiften ville tre i kraft fra sommeren, etter effektiv saksbehandling i direktorat og storting.

Enkelte forsinkelser er imidlertid mer kjærkomne enn andre. — Kan det også bli enda senere?

— Det er ikke endelig avklart, det er litt opp til veivesenet, svarer Holvik.

I tidsrommet 06.30-09.00 og 14.30-17.00 vil det koste 21 kroner (17 kroner for abonnenter) å passere bomstasjonen. Resten av døgnet blir prisen 14 kroner (11 med rabatt). Med bombrikke betaler man for maksimalt én passering i timen, mens i lavtakstperioden maks 50 passeringer per måned.

Per i dag er det kun Trondheim som har innført rushtidsavgift i Norge.