På en mur i Vennesla sentrum henger disse Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg
Langs hovedveien ved Hunsfoss benyttes Gautestad-bygget til mye reklame. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

— Solveig Robstad har brukt sterke ord, men hun har satt i gang en svært viktig debatt. Hva ønsker vi å uttrykke? Hvordan ønsker vi at folk skal oppfatte Vennesla? Hvordan vil vi fremstå? Dette er sentrale spørsmål både for ei bygd og en bedrift, sier Schei Ledang til Fædrelandsvennen.

Daglig leder i Næringsforeningen i Vennesla, Nina Schei Ledang, hilser debatten om reklame velkommen og etterlyser en designplan for bygda Foto: Kjartan Bjelland

Robstad, som er leder i bygdas bygg— og miljøutvalg, sa lørdag til Fædrelandsvennen at bygda snart ser ut som et «bordell og casino-område i Amerika».

Kritiserer kommunen

Schei Ledang mener kommunen selv må ta mye skyld, fordi skiltreglementet er så ukjent.

— Ingen i kommunen har håndhevet at Vennesla faktisk har et skiltreglement. Jeg visste ikke om det. Jeg hører det står konkrete punkter i kommuneplanen, men kommuneplaner er ikke noe man går rundt og leser til daglig, sier hun.

Schei Ledang sier næringslivet må har stor frihet til å markedsføre sine produkter, og at reklame er viktig. Samtidig mener hun alle vil tjene på et regelverk og en mal.

Ryktet

— Jeg har selv drevet designbyrå. Jeg foreslår at kommunen og næringslivet setter seg ned og lager en designmanual. Hvordan skal skilt se ut i Vennesla? Hvilke materialer skal brukes? Hva ønsker vi at folk skal forbinde med Vennesla? I mange kommuner jobbes det veldig bevisst med slike spørsmål, sier Schei Ledang, som nettopp har etterlyst bedre design-orden i kulturhuset, overfor bygdas kultursjef.

Hun viser til Drøbak ved Oslofjorden. Et annet eksempel er fjellbygda Lom. Mariager i Danmark er også veldig bevisst på hvordan informasjon og reklame skal formidles i byen.

— Hvis seil henger fra en fjellvegg, eller tilhengere står langs veien, signaliserer vi noe tilfeldig. Kanskje vi bekrefter et rykte vi ønsker å fjerne oss fra. Det forteller ikke at Vennesla har et næringsliv preget av kvalitet og seriøsitet og kompetanse, som er sannheten, sier Schei Ledang.

Tre og aluminium

Hun nevner materialene tre og aluminium, råvarene som Vennesla er kjent for. Begge utstråler kvalitet.

— I alle fall i gågata, men helst i hele kommunen, skulle jeg ønske vi fikk en designmanual. Alle skal få lov å utfolde seg med markedsføring, men vi kunne hatt noen gode grunnregler. For eksempel kan seil være fint for en kort periode. Skilt som skal stå lenge, bør være forseggjorte, sier Schei Ledang.

Hun mener design og et felles uttrykk kan bety mye for Vennesla. Det handler om hvordan bygda skal oppfattes, både av innbyggerne og besøkende.

Robstad jubler

Solveig Robstad i Arbeiderpartiet startet debatten, og mener all reklamen langs veien gjør at Vennesla minner mer og mer om et bordell- og casino-område i Amerika, Foto: Kristin Ellefsen

Solveig Robstad fikk mye pepper på Facebook for at hun kritiserte bygdas reklame i helgen. Nå er hun glad for støtten fra Schei Ledang.— Hun har skjønt poenget. Jeg er veldig positiv til at vi setter oss sammen og finner Venneslas uttrykk. Nå er ting for sjaskete. Vi er proffe i Vennesla, da må vi vise det. Veivesenet må også med på dette. Det er ikke for å være vanskelig, men på grunn av sikkerhet, at veiloven er streng om reklame, sier Robstad.

Veivesenet vil undersøke

— Reklame langs veien skal ikke ta oppmerksomhet fra de som ferdes på veien. Det er hovedregelen, sier fungerende veisjef i Vest-Agder, Tor Alf Høye.

Mandag vil han drøfte utviklingen langs fylkesvei 405 i Vennesla med sine medarbeidere.

— Vi tar en tur og ser på forholdene. Reklame på vår veigrunn fjernes øyeblikkelig når den oppdages. Av og til pålegger vi også huseiere å fjerne reklame, fordi den forstyrrer. Tilhengere har vi også krevet fjernet, sier Høye.

Han har sett debatten om reklame langs veien i Vennesla og sier veivesenet er opptatt av trafikksikkerheten. Han vil ikke forskuttere konklusjoner før veivesenet har sett nærmere på de konkrete tilfellene.