BYGLAND: — Vi må ha den gule stripa på plass i 2023, som avtalt og vedtatt, sa leder i Setesdal regionråd Jon Rolf Næss på rådets møte onsdag.

Problemet er at den nye regjeringen prioriterer bedre veier til matpakkekjørerne i byene foran viktig næringsutvikling og samfunnsbygging i distriktene.

— Problemet er at den nye regjeringen prioriterer bedre veier til matpakkekjørerne i byene foran viktig næringsutvikling og samfunnsbygging i distriktene, sa Bygland-ordfører Leiv Rygg (Sp).

Lobby-rally

Åsmund Åmli synger om påskerally på «riksveg nai». Nå starter politikerne et lobby-rally. Det er allerede avtalt møter med samferdselsministeren og sentrale politikere i Oslo.

Les også:

Les også:

Harstadberg-Sannes står ferdig til høsten. Planen har vært at Skomedal-Helle startes like etterpå. Deretter igjen skulle Bjørnarå-Trydal startes. Etter noen prosjekter til, skulle veien stå ferdig med gul stripe fra byen til Hovden i 2023. Nå kan det i stedet skje at alt stopper opp til høsten og at ikke det blir mer veibygging før etter 2023. I så fall må veivesenet rigge ned sin organisasjon og lokale entreprenører må bygge ned.

— Vi kan ikke godta det. Vi har en avtale om å bruke konsesjonskraft som medfinansiering. Den avtalen gjelder til 2023. Riksvei 9 skal være ferdig i 2023, sier fylkesordfører i Aust-Agder Tellef Inge Mørland (Ap).

Han sier landsdelen fortsatt må stå sammen, og han minner om at man har vært enige om å bygge ut riksvei 9 først, for deretter å begynne på riksvei 41 fra Birkeland og oppover mot Telemark.

Sammen med ordførerne i Setesdal stilte Mørland seg midt på riksvei 9 for å vise kampglød torsdag. De nekter å godta utsettelsene som truer i horisonten.

Ute av forslag til NTP

Dagens nasjonale transportplan sier altså at alle delstrekninger på riksvei 9 skal være ferdig bygget i 2023. Men neste år skal en ny, nasjonal transportplan vedtas av Stortinget. I veivesenets forslag til denne er ingen nye utbygginger i Setesdal inne før etter 2023. — Ett nytt prosjekt hvert år har vært forutsetningen. Lokalt veivesen og lokale entreprenører er rigga for det. Dermed får vi en kostnadseffektiv gjennomføring. Det viser seg faktisk at veien blir halvparten så dyr å bygge i forhold til hvis det skulle vært én stor og samlet utbygginger, orienterte prosjektleder for riksvei 9-kampen i Setesdal Regionråd, Kjell Pedersen-Rise.

Plutselig ikke penger

Pedersen-Rise sa at politikerne har god tid på å kjempe for å få endret Nasjonal Transportplan. Verre er det med bevilgningene her og nå:

— Det rare har skjedd at vi har midler til oppstart Skomedal-Helle til høsten, men ikke til å fortsette utbyggingen i 2017, grunnet beslutninger i Samferdselsdepartementet. Dermed kan vi ikke starte. Hvis ikke vi vinner kjapt fram i Oslo, risikerer vi at alt stopper opp til høsten, sa Pedersen-Rise.