Formannskapet i Kristiansand ønsker at veien til Kjevik skal følge traseen som Statens vegvesen anbefaler.

Saken skal nå ut på høring. Etter det skal bystyret ta sin endelige beslutning.

Traseen

Det betyr at veien vil følge denne traseen:

  • Veien starter ved Timeneskrysset og følger dagens trasé et lite stykke før den går inn i fjellet et sted bak rusboligene i Topdalsveien

  • Veien skal så gå i tunnel gjennom Moneheia og komme ut ved Hamre. Her går den over fra fire til to felt.

  • Veien går så over Topdalselva og rundt rullebanen på sørsiden, altså motsatt ende av der veien går i dag.

Ikke tunnel

Det er ikke aktuelt å legge veien under rullebanen. En slik løsning hadde kostet 1,3 milliarder og Kjevik kunne ha blitt stengt i perioder.

Veien var tidligere kostnadsberegnet til en milliard. Det viser seg nå at den vil koste 1,5 milliarder.

Tidligst i 2017 kan det bli anleggsstart. Veien ligger inne i dagens NTP (nasjonal transportplan) i perioden 2018– 2023.