KLARTE IKKE Å STOPPE: Flyet klarte ikke å bremse ned i tide og havnet i sikkerhetssonen på enden av rullebanen på Kjevik. Etter nesten tre kvarter, kunne passasjerene endelig sette sine bein på norsk jord. Foto: Magnus Stedje Fossen

KRISTIANSAND: — Det har ikke vært en lignende hendelse som dette tidligere. Fly har taxet feil og havnet i sikkerhetssonen, men ikke slik som dette, sier driftssjef ved Kristiansand lufthavn Kjevik, Jan B. Thorsen, til Fædrelandsvennen før han utdyper:

— Sist et fly havnet utenfor rullebanen, var på 70-tallet, så dette er absolutt ikke dagligdags, sier han.

Havnet i sikkerhetssonen

Det var like etter klokka 14 søndag ettermiddag at charterflyet fra Tenerife landet på Kjevik. Flyet klarte ikke å bremse helt ned og fortsatte rett fram over til sikkerhetssonen, rett før Topdalsfjorden setter en stopper for flystripa.

— Den havnet på utsiden av det vi kaller rullebanen, men fortsatt på asfalt og vi måtte ha en pushtraktor til å pushe flyet til parkeringen, sier Thorsen.

For at pushtraktoren skulle komme fram til flyet, måtte det brøytes.

KLARTE IKKE Å STOPPE: Flyet klarte ikke å bremse ned i tide og havnet i sikkerhetssonen på enden av rullebanen på Kjevik. Etter nesten tre kvarter, kunne passasjerene endelig sette sine bein på norsk jord. Foto: Magnus Stedje Fossen

Så sent som i fjor sommer ble sikkerhetssystemet EMAS installert i den enden av rullebanen. Systemet fungerer som en sandgrop for å hindre at fly kan kjøre ut i fjorden. Thorsen sier at charterflyet stoppet noen få meter før EMAS-systemet setter inn.

Intern granskning

Driftssjefen synes det er vanskelig å spekulere i hvorfor flyet ikke klarte å bremse helt ned.

— Pilotene kommer til å sende en rapport om kort tid. Vi kommer til å ta en intern granskning av hendelsen, noe som er fast prosedyre, sier Thorsen.

Han ser foreløpig ikke noen grunn til å endre lufthavnens prosedyrer.

Heller ikke mandag hadde lufthavnledelsen ved Kjevik noe nytt å fortelle om hendelsen.

— Det er for tidlig å spekulere i hva som har skjedd. Vi må først få rapporten fra pilotene og deretter svar fra vår egen, interne gjennomgang. Først da kan vi konkludere med hva som har skjedd, sier Thomas Langeland, lufthavnsjef ved Kjevik.

Flyet skal være av typen Airbus A 320. Denne flytypen har vanligvis plass til mellom 100 og 220 passasjerer.

Verken passasjerer eller fly tok skade etter hendelsen og Airbus-maskinen kunne lette mot varmere strøk igjen etter få timer.