Arbeidet med å plassere nye bomstasjoner er langt fra avsluttet, men det er klart at det kommer bommer på nye steder.

— Jeg tror ikke vi får noen bymiljøavtale uten at vi også ser på Sørlandsparken. Det er signalene vi har fått, sier ordfører Arvid Grundekjøn (H).

Han leder gruppa som jobber med en ny søknad om bymiljøavtale for Kristiansand. Denne avtalen skal inneholde både plassering av bomstasjoner og nye samferdselsprosjekter.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Ingen konklusjon

Grundekjøn presiserer at han ikke konkluderer på vegne av gruppa. Men akkurat nå ser han på det som vanskelig å unngå en eller flere bomstasjoner ved Sørlandsparken.

- Vi er fortsatt i en analysefase, så det vil være uryddig av meg å si hva vi bør konkludere med. Men det politiske klimaet er slik at vi ikke kan regne med å komme unna bompengefinansierte løsninger.

Fylkesordfører Terje Damman (H) sitter i samme arbeidsgruppe. Han mener sjansen for bom ved Sørlandsparken absolutt er til stede.

— Det er kanskje tidlig å skulle si noe om dette nå, men det er en reell sjanse for at det skjer som en del av en totalpakke.

Han legger likevel til at det er en rekke faktorer som spiller inn. Blant annet må man ha klart for seg hvor store inntekter man kan få fra de forskjellige bommene før man bestemmer seg.

Les også:

Sørlandsparken

I fjor skrev Statens vegvesen i sin kvu (konseptvalgsutredning) at for å få en likere fordeling mellom Kvadraturen og Sørlandsparken, bør man vurdere restriktive tiltak begge steder.

Bommene rundt Kristiansand bør plasseres på en måte som i større grad får folk til å handle i nærområdet.

— En ting er å plassere bommene, men de skal også gi inntekter. Vi har ikke kommet så langt at vi ser på plassering, sier Vidar Ose, samferdselssjef i Vest-Agder.

Ifølge Ose er det uansett ikke aktuelt å legge en bom på E 18, men det vil bli vurdert omen eller flere bommer må ligge på veien inn til Sørlandsparken.

I vurderingen vilberegningene vise om det er et potensiale for bompenger der.

Les også:

God ide

Varaordfører i Kristiansand, Jørgen Kristiansen (KrF), tror også det er sjanse for bomstasjon ved Sørlandsparken. Han mener det vil være en fornuftig løsning.

— Dette blir en stor sak. Vi har bare diskutert det løst i vår gruppe, og det er litt delte syn. Men for meg høres det klokt ut. Bommene rundt Kristiansand bør plasseres på en måte som i større grad får folk til å handle i nærområdet, sier han.

Mette Gundersen (Ap) mener det er for tidlig å si noe om plassering, mens Tor Utsogn (Frp) mener Kristiansand må gjøre alt for å unngå en slik løsning.

— Jeg tror ikke siste ord er sagt i denne saken. Det høres svært lite fremtidsrettet ut med en bomring rundt et handelssenter. Det er ikke slik vi legger til rette for økt handel, sier han.

Flere bommer

I tillegg til at det kan bli bomstasjoner ved Sørlandsparken, går det også mot at dagens bomstasjon på Grim blir flyttet lenger opp.

Det går også mot flere bomstasjoner, men ikke så mange som 40 slik en kvu fra 2011 foreslo.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Jon Ragnar Aarset (H), sier at de ikke stiller noen konkrete krav om bomstasjoner ved kjøpesenter når norske byer nå skal utforme sine bymiljøavtaler.

— Men når det gjelder bymiljøavtalene for hver enkelt by, er det altfor tidlig å si noe nå om hva de bør inneholde.

Bussen kan få bompenger

En del av den nye bymiljøavtalen for Kristiansand kan bli at bompenger blir brukt til å finansiere både infrastruktur for bussen og selve bussdriften.

— Fra vår side mener vi at det er nødvendig å bruke offentlige midler til drift av kollektivtrafikk, blant annet for å avløse dagens belønningsordning. Om det er bompenger eller andre typer tilskudd, legger ikke vi oss opp i. Men vi er avhengige av offentlige midler på hver eneste bussreise, så det må tilføres mer offentlige midler hvis tilbudet skal økes, sier Siv Wiken, administrerende direktør i Agder kollektivtrafikk.

Dermed kan det i hvert fall bli bedre busstilbud til Sørlandsparken der det også i dag er vekst.

— Det har vært en voldsom økning i busstrafikken til Sørlandsparken, det er en av tre ruter som har økt mest. Vi følger det nøye, for vi vet at det er fulle busser og vurderer til enhver tid økt kapasitet.