KRISTIANSAND: — Nå blir det snart umulig å spekulere i hvilke fotobokser som ikke har kamera, understreker senioringeniør Stein Otto Andersen i Statens vegvesen.
Ferske tall fra 2012 viser at det aldri tidligere har passert flere biler gjennom kameraene i Agder. Det forteller mer om økt tetthet av kameraer, enn at folk kjører mer.
Siden 2005 har det heller aldri vært registrert flere overtredelser, vedtatt flere forelegg eller beslaglagt flere førerkort i de 30 Agder-kommunene. Og det er grunn til å tro at økningen vil fortsette.
Flere inaktive fotobokser
Andersen opplyser at det fortsatt er noen blant de 28 fotoboksene i Agder som ikke har kamera installert, men at samtlige skal få det i løpet av 2013 - takket være penger fra Vegdirektoratet.
Hvor operative de vil være til enhver tid, er ikke bestemt. Men alle kan ha kamera i sving på ulike tidspunkt.
— Tidligere har noen fotobokser vært uten fotoapparat i så mye som ett år. Det gjelder den i Hannevika, som vi skal installere kamera i så fort veiarbeidet der er over. Det er politiet som bestemmer hvilke bokser som til enhver tid skal være operative. De har ikke kapasitet til å håndtere alle fartsovertredelsene dersom samtlige bokser hadde vært aktive hele tiden, påpeker Andersen.
Innbringende i Baneheitunnelen
Fotobokser plasseres normalt på ulykkesbelastede strekninger, ikke der bilistene kan oppnå høyest fart. Fotobokser i tunneler er de som oftest er virksomme.
I Agder er de to fotoboksene i Baneheitunnelen de klart mest innbringende. Mer enn ti millioner kroner av de snaut 18 millioner kronene som Agder politidistrikt knipset inn i 2012, skyldes at fartssyndere ble fotografert enten i vestlig eller østlig retning i Baneheitunnelen.
— Det er viktigere for oss at folk setter ned farten enn at det kommer inn penger til statskassen, sier politiførstebetjent i trafikkavdelingen i Kristiansand, Bjarne Lindland.
Snittmåling
Han poengterer at de boksene der folk kjører "mer fornuftig" er mindre operative enn andre. Han mener også at automatisk gjennomsnittsmåling vil være mer effektivt for å stoppe fartssynderne, selv om dette er et dyrere system for Vegdirektoratet.
I Agder skal en slik gjennomsnittsmåling etter planen for første gang være mulig fra neste måned, og det etter lang ventetid i Flekkerøytunnelen. Det skal så vurderes om en tilsvarende måling skal etableres i tunnelene i Flekkefjord.
PS! Det er nå rekordmange 13 fotobokser i Aust-Agder. I Vest-Agder er tallet nå 15, der har det tidligere vært så mange som 17. Utviklingen i Agder politidistrikt fra 2005 (kilde: Politiets ATK-senter) :
År | Antall overtredelser | Bot (kr) | Antall førerkortbeslag | Antall passerte |
2005 | 6 698 | 9 885 200 | 35 | 5 123 297 |
2006 | 8 043 | 12 434 600 | 48 | 5 560 600 |
2007 | 7 067 | 9 551 500 | 28 | 5 890 228 |
2008 | 7 336 | 11 872 400 | 29 | 5 615 557 |
2009 | 11 053 | 16 900 900 | 71 | 9 218 817 |
2010 | 10 438 | 17 972 500 | 136 | 9 904 629 |
2011 | 10 031 | 16 032 400 | 128 | 6 408 994 |
2012 | 11 680 | 17 875 100 | 158 | 11 974 405 |