KRISTIANSAND: Kristiansand havn var onsdag tema både under Arendalsuka og på et møte med Samferdselsdepartementet i Kristiansand.

Der kom det fram at det jobbes med flere planer for å gjøre Kristiansand havn i stand til å imot gods som kommer med jernbane.

  • I forbindelse med utbyggingen av E 39 vil også ferjeterminalen bli bygd om. Da ønsker Kristiansand havn å bygge et anlegg som gjør det mulig å laste gods direkte fra ferjene og over til jernbane.

  • Konteinerhavna vil i løpet av de kommende årene bli flyttet til Vige der det ikke er noe jernbanespor. På et møte med Samferdselsdepartementet på onsdag, lanserte havnedirektør Halvard Aglen ideen om å etablere et jernbanespor fra Vige til Langemyr.

Les også:

Langt fram

Jernbanespor Vige – Langemyr har også vært diskutert i havnestyret før sommeren. Aglen mener spørsmålet i hvert fall må utredes.

— Vi er ikke der at vi sier at vi må ha det. Men vi mener at vi må få avklart hvor vidt det er hensiktsmessig med et slikt spor, sier Aglen.

Et slikt prosjekt vil i så fall bli en del av Nasjonal Transportplan (NTP) og det er Jernbaneverket som må be om det.

I dag skal de fleste konteinerne som kommer til Kristiansand kun til nærområdet og blir derfor fraktet på trailere. Et jernbanespor er først aktuelt hvis Samferdselsdepartementet vil gjøre Kristiansand til en nasjonal havn for jernbanegods.

Les også:

Ferjeruter

På kort sikt er det mer realistisk å frakte jernbanegods med ferjene. Når ny E 39 er på plass blir det også ombygginger i havna og Kristiansand havn ønsker å bygge en terminal for å kunne frakte gods fra fergene og rett over på jernbanen.

— Da kan vi å få en sammenhengende transport av godset mellom Hirtshals og Kristiansand, uten at vi må transportere godset på trekkvogn til Dalane som i dag, sier Aglen.

Under Arendalsuka la Jernbaneforum Sør fram en rapport om gods på bane som de selv har fått utarbeidet. I rapporten fra Rejlers kommer det fram at man kan få til en daglig avgang med godstog fra Kristiansand havn og at de kan komme i gang med dette før det bygges en terminal for lasting og lossing.

— Vi snakker om en Jylland-link der vi bruker ferjene på en god måte. Alternativet er å kjøre over Øresund, men det er det helt fullt. Transport på jernbane gjennom Danmark er en ny og god løsning, sier Reidar Braathen, prosjektleder i Jernbaneforum Sør.

Han sier de har kontakt med Color Line for å få til flere avganger over Skagerrak. I tillegg til Kristiansand havn, jobber de også med planer for Larvik.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Advarer Kristiansand

Leder i Jernbaneforum Sør, Thore Westermoen (KrF),er redd for at politikerne i Kristiansand ikke har skjønt hvor viktig det er atjernbanesporet i havna blir værende.

— Hvis havna har ambisjon om å være en nasjonalhavn, trengs et slikt spor. Derfor må de ikke legge planer som innebærer atdagens spor fjernes.

Ifølge fungerende områdeleder i Jernbaneverket, ArneBujord, har de i sine nye planer for stasjonsområdet i Kristiansand lagt inn etjernbanespor som kan brukes til gods fra ferjene.

Han kjenner ikke til at det har vært diskutertjernbane fra Vige til Dalane.