MANDAL: — Vi er i ferd med å se på hva slags trafikk som passerer de ulike stedene for å kunne beregne et mulig inntektsgrunnlag, sier Andreas Setsaa, veisjef i Vest-Agder, til Fædrelandsvennen.På initiativ fra ordfører Kirsten H. Leschbrant har han satt i gang en utredning om mulighetene for å forsere blant annet strekningen Støle bru-Ime ved hjelp av bompenger i Mandal.- Noen endelig konklusjon foreligger ikke, men det synes å være sjanser for å få til en slik løsning for enkelte deler av E 39, bekrefter Setsaa.Dokumentet tar for seg ulike modeller og ordninger med bomstasjoner.Hvor mye det skal koste å passere stasjonene avhenger av hvor lenge de er tenkt å stå der. I dokumentet til Setsaa opereres det med tall på 15 kroner, 20 eller 25 kroner.Trafikktellinger på de aktuelle stedene viser at det gjennomsnittlig passerer 5000 kjøretøy i døgnet ved Knuden og 11.000 kjøretøy ved Hollekleiv.Prognosene for trafikken mellom Mandal og Kristiansand viser en pil som går rett til værs. Men flere steder er veistandarden elendig. I utkast til Nasjonal Transportplan er opprustningen av Døle bru-Ime ikke prioritert før etter 2007, til tross for at dette er en skikkelig flaskehals. Mange håper at bompenger kan få utbyggingen til å skyte fart. Også politisk har det vært et stort ønske om å få satt i gang veiutbyggingen tidligere.Prislappen er satt til hele 250 millioner kroner.- Vi har sett på om en bompengeløsning har inntektspotensial stort nok til å kunne pleie et lån med renter, fortsetter Setsaa.Svaret er foreløpig positivt. Beregninger viser at det kan være regningssvarende å gjøre det på denne måten. Dette forutsetter at bompengeavgiften settes til 20 kroner.Det kan likevel ta lang tid før du må fram med lommeboka når du skal til Mandal. Når dokumentet fra veisjefen er ferdig skal det oversendes kommunen for politisk behandling. Hvis politikerne går inn for forslaget, går saken videre til Vest-Agder fylke, som igjen sender den videre til Vegdirektoratet. Saken vil tidligst havne i Stortinget om ett års tid.I grove trekk har utredningen konkludert med at det er to aktuelle alternativ for plassering av bomstasjoner: Ved kommunegrensen mellom Søgne og Mandal i nærheten av Knuden, og ved Hollekleiv. Veisjefen understreker imidlertid at dette bare er forslag, og at også andre alternativer kan være aktuelle.