KRISTIANSAND: «Vi vil sterkt understreke at med det nye forslaget til fellesterminal, vil passasjerene få en tilgjengelighet til og sammenkopling av reisemidlene som ingen annen by i Norge kan tilby. Vi håper at kommunen i sterkere grad kan være med å signalisere dette til havnen, slik at ikke hele fellesterminalarbeidet blir bortkastet, og Kristiansand lar en historisk sjanse gå fra seg», skriver Gunnar E. Nøding i brevet til rådmann Erling Valvik.Bakgrunnen for brevet er at havnedirektøren har slaktet forslaget til ny fellesterminal for buss, ferje og tog i Kristiansand. I Fædrelandsvennen i forrige uke karakteriserte Salvesen prosjektet som elefantsyke, og uttalte at han ikke har tro på at prosjektet noensinne blir realisert.Enorm ressursbruk

Nøding er med i styret for Euroterminalen AS. Kommunen er representert ved plan— og budsjettsjef Tor Sommerseth og teknisk direktør Asbjørn Grøvan. Nøding reagerer på at havnedirektøren hudfletter terminalprosjektet samtidig som kommunens to representanter i styret støtter planarbeidet som pågår.- Dette er helt motstridende signaler, og nå må kommunen finne ut hva den vil, sier Nøding.I brevet til rådmannen gjør han det klart at utredningen av fellesterminal hittil har kostet kommunen, fylkeskommunen og NSB én million kroner hver. I tillegg har NSB pådratt seg utgifter på 1,5 millioner kroner til arkitektkonkurranse og nesten en halv million kroner til en handelsanalyse. Samferdselsdepartementet har også bidratt med én million.«Vi sitter med et bestemt inntrykk av at Havnesjefen egentlig ikke ønsker eller på noe tidspunkt har ønsket seg en fellesterminal. Det er derfor sørgelig dersom vi bruker alle disse millionene og ikke får gehør i havnen for de positive sidene en slik fellesterminal vil få for så vel byen, for havnen som for kollektivtrafikken», skriver Nøding til rådmannen.Feilinformasjon

Havnedirektøren sendte i midten av mai et brev til daglig leder Harald Hille i Euroterminalen AS, og i brevet fastslår han at forslaget til fellesterminal ikke holder mål. Han påpeker at havnevesenet ikke ser noen fordeler med det nye forslaget, men kun ulemper og kostbare løsninger. Kopi av brevet er sendt til blant annet ordfører, rådmann og styret og referansegruppen for fellesterminalen.Gunnar E. Nøding skriver i sitt brev til rådmannen at flere av påstandene Salvesen kommer med, er feil - for eksempel at gangavstanden blir vesentlig lengre for passasjerene til danskeferjen med ny terminal.«Gangavstanden for ferjetrafikantene blir radikalt forbedret med det nye forslaget til fellesterminal. Faktisk blir den for mange av terminalkundene nærmest halvert. Havnesjefens konklusjon om økt gangavstand for passasjerene med danskeferjen er således helt feilaktig», påpeker Nøding i brevet til rådmannen.NSB-sjefen skriver rett ut at «det blir nokså utilbørlig og selvsagt helt udokumentert å fremføre slike påstander som havnesjefen her gjør».