OSLO: — Vi vurderer om utbyggingen av E 18 på strekningen fra Kjerlingland i Lillesand til Dyreparken skal gjennomføres fullt ut i privat regi som en totalentreprise. Forholdene ligger meget godt an fordi vi uansett må ha flere entrepriser for broer og tunneler, sier veisjef Olav Ellevseth i Aust-Agder.Ellevseth kom med denne opplysningen da han i går orienterte Oddvard Nilsen, lederen i Stortingets samferdselskomité, og Per-Kristian Foss, Høyres finanspolitiske talsmann, om planene for utbygging av E 18 gjennom Aust-Agder. En totalentreprise som veisjefen ønsker seg vil kunne få fortgang i utbyggingen av den ulykkesbelastede strekningen på europaveien.- Vi har gjort disse vurderingene internt på veikontoret og ser det som meget interessant. På grunn av terrenget må vi ha mange broer og tunneler, disse ville vi uansett ha satt ut til private utbyggere. Det vil være interessant å se om en totalentreprise vil være det mest lønnsomme. Den endelige beslutningen om en slik løsning ligger til veisjefen å ta, sier Ellevseth.Utbyggingen av veistrekningen vil teknisk ta tre år. Men veikontoret mangler kartgrunnlag for å komme i gang med reguleringsplanene, disse vil først være ferdig sent neste år. Ellevseth tror uansett ikke det går an å komme igang med utbyggingen før i 2003. Veien vil kunne være klar til bruk i 2005-2006.- Ved en totalentreprise vil utbyggeren forskuttere finansieringen. Men vi vet jo ikke om noen vil gå inn på en slik løsning, sier Olav Ellevseth.Han er ikke fremmed for at også strekningen fra Lillesand til Grimstad kan bygges ut på samme måte, men understreker at forholdene ikke ligger like godt til rette der. Årsaken er at ny E 18 vest for Lillesand i sin helhet vil gå utenom eksisterende veitrasé, nærmest i jomfruelig terreng. Overfor stortingspolitikerne understreket Ellevseth at man konsentrer seg om å bygge ut ny vei og lar avlastningsveier og andre funksjoner være inntil videre.Spørsmålet om et forsøk med utbygging og drift i privat regi har vært drøftet, men er neppe aktuelt.- Hvis vi skal overføre driften av E 18 til private kan vi bare legge ned Aust-Agder veikontor. Vi trenger E 18 for vår virksomhet, sier Olav Ellevseth.Tankene om konkurranseutsetting av utbyggingen og privatisering vakte stor interesse blant Høyres politikere. Lederen i Samferdselskomiteen sa i møtet i går at det ikke er noe i veien for at saken om bompengefinansiering i Aust-Agder meget vel kan komme opp som en egen sak for Stortinget.