KRISTIANSAND: — Dette betyr ikke at det var feil å sentralisere all saksbehandling til den nye enheten for behovsvurdering og tjenestetildeling (EBT). Jeg tror faktisk saksbehandlingen både tok lengre tid og var mindre grundig tidligere.Det sier helse- og sosialdirektør Lars Dahlen, som mener at det ikke var annet å vente enn at de 30 som blant annet jobber med å behandle søknader om institusjonsplass og hjemmebaserte tjenester, trengte en innkjøringsperiode for å bli samkjørte.Det er Kommunerevisjonen som har avdekket en rekke brudd både på kommunens egen tjenestegaranti og forvaltningslovens bestemmelser om saksbehandlingstid og svarfrist til de som søker om institusjonsplass eller hjelp i hjemmet.I rapporten slås det fast at brudd på tjenestegarantien og kommunens retningslinjer medfører at søkerne ikke blir behandlet likt. Forskjellsbehandling var nettopp hovedgrunnen til den store omorganiseringen i helsesektoren i kommunen for to år siden, der ansvaret for å behandle søknadene ble sentralisert fra de fire bydelene til et sentralt kontor. Kommunerevisjonen har blant annet avdekket at:Kun 30 prosent av søkerne fikk skriftlig svar på at søknaden var mottatt i løpet av en uke etter henvendelsen. I 20 prosent av sakene fant ikke revisjonen legevurdering som var mindre enn et halvt år gammel. 40 prosent av vedtakene ble ikke fattet innen tre uker etter mottatt søknad.I 35 prosent av sakene foreligger det ikke skriftlig søknad i saksmappen. - For liten bemanning

Enhetsleder ved EBT, Lisbeth Bergstøl, sier de forregnet seg med hensyn til bemanningen av det nye kontoret. Siden oppstart for to år siden er staben supplert med tre nye årsverk. Manglende dataprogramvare oppgis også som årsak til at kommunerevisjonen avdekket så stor mangel på dokumentasjon på hva som var gjort overfor hver enkelt bruker.Selv om vi i dessverre altfor mange tilfeller ikke har svart skriftlig innenfor tidsfristen, har søker ofte fått muntlig svar over telefon tidligere, sier LisbethBergstøl. Det er også avdekket enkelte tilfeller der brukerne ikke har mottatt noe skriftlig vedtak i det hele tatt. Slike feil skal ifølge Lisbeth Bergstøl ikke skje.Lars Dahlen sier at rutinene gradvis har blitt bedre, og at de nå vil bruke revisjonsrapporten konstruktivt for å bli enda bedre. Han legger til at det viktigste alltid er å gi brukerne god pleie hjemme eller på institusjon, og at det alltid vil være en avveining hvor store ressurser som skal brukes på byråkrati. Forslag til oppfølging

Kommunerevisjonen ber etaten for fremtiden sørge for å sikre at det foreligger skriftlig søknad i søkers saksmappe, og at det foreligger legeerklæring som ikke er eldre enn seks måneder, sammen med alle søknader om institusjonsopphold. Det er også viktig at alle søkere og eventuelt nær familie tas med i planlegging av tjenestetilbudet og da spesielt i hjemmebaserte tjenester.