MANDAL: — Om lag ti meter unna fotgjengerfeltet oppdaget jeg noe mørkt komme ut fra venstre. Da hogg jeg bremsene i, men de virket ikke. Jeg hev derfor lastebilen mot høyre, traff slusen på denne siden av veien og traff henne, fortalte 56-åringen i Kristiansand tingrett i går.Han er tiltalt for uaktsomt bildrap etter tragedien som skjedde 31. mars i år. 56-åringen hadde vært på Gumpen utleie og leid lastebilen. Gumpen ligger noen hundre meter unna ulykkesstedet.- Jeg hadde testet lastebilen sammen med utleier, og fant ingen feil, heller ikke på bremsene, forklarte mannen i retten. Fullt konsentrert

Han kjørte så ut på Søren Jaabæksvei og tok av mot høyre der han skulle ut på E 39. I forklaringen sa han at han ikke var opptatt med noe annet ut over å kjøre og at begge hendene var på rattet. Da han nærmet seg fotgjengerfeltet, der ulykken skjedde, sier 56-åringen at han var særlig oppmerksom mot høyre side der det er en sluse for å få folk til å senke farten før de går eller sykler over.- Da jeg kjørte mot fotgjengerfeltet, kom det plutselig noe svart i venstre synsfelt og jeg oppdaget syklisten. Jeg hogg bremsene i, som ikke virket. Syklisten vek unna, men hun syklet fort. Jeg kastet lastebilen så langt over til høyre jeg kunne, forklarte 56-åringen.Men han klarte ikke å unngå å treffe jenta med venstre side av lastebilen. Lastebilens ferd fortsatte ut i grøfta, før den omsider stanset noe over åtte meter etter fotgjengerfeltet. 44 kilometer i timen

Fartsskiven i lastebilen viste at han hadde hatt 44 kilometer i timen da påkjørselen skjedde. Selv oppfattet han farten som ikke så høy, men protesterte ikke i retten på at farten var som skiven viste. 56-åringen sa at hadde bremsene virket, er han likevel ikke sikker på at han hadde klart å unngå å treffe jenta.- Men jeg tror skadeomfanget hadde blitt et helt annet, sa han. Undersøkelser av bremsene har siden konkludert med at det ikke var feil på disse. - Det ble foretatt tester rett etter ulykken og dagen etter. Disse bremsene var svært gode, sa senioringeniør Stein Otto Andersen hos Statens vegvesen i sin forklaring.jarle.martinsen@fedrelandsvennen.no