KRISTIANSAND: Nylig overlot Agder Energi Montasje AS administrasjonen av hele 170 firmabiler til Autolease som er en del av DnB Nor Finans AS. Agder Energi regner med å spare 500.000 kroner i året på å la Autolease overta administrasjonen av bilene.— Hver gang det kommer et bilag inn i bedriften, genererer det en intern utgift. Ved å overlate hele administrasjonen av bilparken til et selskap mottar bedriften bare en faktura per måned og sparer dermed penger, forklarer seniorkonsulent Alf Helge Fiskaa i DnB Nor Finans. Rabatter

— Det andre elementet er at leasing- eller administrasjonsselskapet kan forhandle fram bedre rabatter og avtaler enn det en vanlig bedrift vanligvis kan klare. Det skjer fordi vi er en stor aktør i markedet, sier Fiskaa.Det er en håndfull aktører på dette markedet i Norge. Selv ordningene er noe forskjellig fra selskap til selskap, er konseptet likt. Bedriften som har firmabiler inngår avtale med et selskap som igjen har forhandlet rammeavtaler med bilimportører og leverandører av bilrelatert utstyr. Alle regninger for den enkelte bil havner hos leasingselskapet, det være seg service, drivstoff, reparasjoner, nye dekk og så videre. Bedriften ser ingen av enkelfakturaene, men mottar altså bare en regning per måned.Aktørene i markedet har ulik praksis når det gjelder betaling. I DnB Nor Finans vil den månedlige regningen til bedriften variere etter drivstofforbruket. Andre selskaper praktiserer en ordning med et fast månedlig beløp og så et oppgjør ved enden av leasingperioden i forhold til budsjettet for den enkelte bil som er med i ordningen. Enkeltkunder

Systemet er ikke bare for bedrifter med flere firmabiler. Alf Helge Fiskaa mener at for eksempel en håndverker som driver for seg selv absolutt kan inngå en avtale med et biladministrasjonsselskap. - Det vil lette administrasjonen for enmannsbedrifter, sier Fiskaa.Autolease benytter seg i stor grad av Internett når de henvender seg til potensielle kunder. Her kan alle se hva som er gjeldene standardpriser og hva kostnadene vil være. Men det er nå engang slik at selskapene kjemper om kundene og makta rår. Den avtalen Agder Energi har inngått er ikke den samme som den snekker Hansen klarer å forhandle seg fram til for sin ene varebil. Importørene

Finansieringsselskapene gjør sine avtaler direkte med bilimportørene. På grunn av sin størrelse vil de i de aller fleste tilfeller kunne oppnå bedre priser enn det en enkelt firmabilkunde kan hos en lokal forhandler. Men ikke alltid, det kan være spesielle kampanjer etc som gjør at en bilforhandler kan gi bedre pris enn avtalen mellom leasingselskapet og importøren.- Det forhindrer ikke at vi kan overta biladministrasjonen med utgangspunkt i den avtalen som er inngått mellom kunde og forhandler, forklarer Fiskaa.Bilene som for eksempel Agder Energi Montasje nå skal anskaffe, hentes ut hos lokale forhandlere. Siden leasingselskapet har avtaler med de aller fleste bilimportørene, er det ikke nødvendig for kunden å holde seg til ett bilmerke. Agder Energi skal ha både Peugeot, Ford og Toyota innenfor avtalen. Og utskiftingen av bilparken skjer etter som kunden har behov, alle 170 bilene til Agder Energi kommer ikke på samme tidspunkt.- Dette er bare for firmakunder?- Ja, leasing er bare interessant for bedrifter. Leasing er momsbelagt og bedriftene kan trekke fra moms, det kan ikke private. For private vil det være mest lønnsomt å ta opp et lån, sier Alf Helge Fiskaa.terje.andersen@fedrelandsvennen.no