VALLE: — Får vi 20 millioner kroner stilt til disposisjon, kan vi i løpet av 2005 få til en 4,10 meter løsning over Haukeli, sier distriktsvegsjef Arnfinn Ansok i Voss og Hardanger til Fædrelandsvennen. Tunnelene kan bli utvidet.Opprøret blant vogntogeiere som bruker riksvei 9/E 134 og Oslo - E 134 - Bergen som transportåre, har stormet mot regionvegkontoret Vest de siste ukene. Nå er vegkontoret der på glid.For om lag 20 millioner kroner er det ifølge Ansok mulig å slippe lovlig gjennom Haukeli-tunnelene biler som er 10 centimeter høyere enn det som i dag er tillatt. Bot kroner 3200

Fram til lovforbudet mot for høye vogntogpasseringer ble innført i praksis onsdag, har vogntog på hele 4,30 meter kommet dundrende midt i veien gjennom tunnelene.Onsdag og torsdag hadde vegvesenet storaksjon på E 134 både ved Edland og på vestsiden av fjellet. Ingen vogntog høyere enn fire meter fikk passere gjennom Haukeli-tunnelene. Vogntogeiere og lokalpolitikere raste. Vogntog ble henvist til 70 mil lange omveier. Alternativet var bot på 3200 kroner - noe som noen av dem fant mer «lønnsomt» enn å kjøre rundt. - Spesielt farlig

— Akkurat nå har vi ingen planer om aksjoner andre steder. E 134 er spesielt farlig fordi den har lange, trange og mørke tunneler. Forøvrig får vi ta problemene i tur og orden, sier Ansok.- Nå sies det fra mange hold at dette er et politisk spill fra dere i vest for å få fjernet trafikken fra Haukeli. Dere skal angivelig ha som motiv å få ledet trafikken over Hardangervidda via riksvei 7 til Eidfjord - for å få trafikkgrunnlag for den lenge ønskte Hardangerbrua?- Jeg synes det er leit at det blir vinklet mot dette. Det er sikkerheten over Haukelifjell vi er opptatt av, sier distriktsvegsjef Arnfinn Ansok.johs.bjorkeli@fedrelandsvennen.no