KRISTIANSAND: I Agder-fylkene er det imidlertid registrert rundt 1000 færre henvendelser. Kirkens SOS-senter i Kristiansand hadde i fjor 13.000 henvendelser mot 14.000 i 2001. Kirkens SOS har 13 krisetelefonsentre rundt om i Norge. De har ett felles telefonnummer folk kan ringe.— Nedgangen har sammenheng med at vi nå har fått mer ansvar for formiddagene enn vi hadde tidligere. Det er mer pågang og mest travelt på kveldene og nettene, sier Rita Austad, leder av Kirkens SOS i Agder.Kirkens SOS ønsker å gjøre særlig ungdommen oppmerksom på at det finnes noen å ringe til dersom man strever med vanskelige ting. Telefonvaktene er anonyme på telefonen, og de kan ikke se hvilket telefonnummer man ringer fra.- Ungdom sliter med mange ting og trenger noen voksne å snakke med. Telefonen vår er et lavterskeltilbud for de som har behov for følelsesmessig krisehjelp. Vi har også startet en meldingstjeneste på internett hvor det blir gitt svar innen et døgn. Er det snakk om akutt krise blir de bedt om å ringe, sier Austad.De fleste som ringer er mellom 30 og 50 år. Antall menn som ringer er stadig økende, og de tar innpå kvinnene som tradisjonelt har brukt krisetelefonen mest.- Samtalene handler om psykisk smerte, ensomhet, isolasjon eller man føler seg litt på sidelinjen. Det er relasjonsproblemer, både på arbeidsplassene og i familiene. Underveis i samtalen sier innringerne veldig ofte at det var godt å ha noen å dele det vonde med. De vet også at de kan ringe igjen, og det gir en trygghetsfølelse, sier Austad.Kirkens SOS i Agder ble etablert i 1976 og har rundt 80 frivillige medarbeidere som deler på vakttjenesten. Nylig avsluttet ti nye frivillige et forberedende kurs før de går inn i tjeneste.