KRISTIANSAND: Den nye pasientrettighetsloven gir alle som henvises til sykehus rett til å få sin helsesituasjon vurdert innen 30 virkedager. Det er sykehuset som avgjør om det er nødvendig med behandling, og som skal gi pasienten beskjed når behandlingen kan gis. Rett til behandling

Noen pasienter har større behov for rask behandling enn andre. De kalles «rettighetspasienter». For å sikre at de pasientene som trenger det mest får den nødvendige behandlingen, får de en rettighet til å gå foran andre pasienter. Det er det enkelte sykehus som vurderer hvilke pasienter som får denne rettigheten.Pasienter som har behov for sykehustjenester, men som ikke er rettighetspasienter, skal likevel tilbys behandling. Men de må vente lenger på å bli innkalt til behandling. Det er Helsetilsynet i Aust— og Vest-Agder som tar i mot klager på vedtakene som Sørlandet sykehus gjørRettighetspasienter har krav på å få fastsatt en individuell frist for når de kan få behandling. Fristen settes på bakgrunn av pasientens helsetilstand og hva som anses som medisinsk forsvarlig. Hvis fristen ikke overholdes, skal Sørlandet sykehus dekke kostnadene til behandling ved et annet sykehus. Det er «Enhet for pasientformidling» i trygdeetaten i Østfold som har ansvaret med å skaffe et annet behandlingstilbud. Det har telefonnummer 815 33 533. Både offentlige og private sykehus i Norge og behandlingssted i utlandet kan benyttes. Kan ikke velge selv

Det er viktig å være klar over at pasienter ikke fritt kan velge behandlingssted. Dersom pasienter takker nei til det tilbudet som «Enhet for pasientformidling» tilbyr, mister de rettigheten. Dermed blir pasientene stående på venteliste ved det sykehuset som de i utgangspunktet skulle behandles ved.valerie.kubens@fedrelandsvennen.no