KRISTIANSAND: En rekke ringveier, de fleste i Vågsbygd, er planlagt omgjort til forkjørsveier i løpet av få måneder.— Det skjer mange misforståelser i en del av disse veiene, forklarer avdelingsleder Per Kjelsaas i Kristiansand ingeniørvesen.Derfor vil han nå forkjørsregulere, og be veivesenet trykke opp en stabel med gule skilter. Det er først og fremst bilistene vest i byen som må belage seg på å vike når de møter den brede vei.Øverst på listen står Vågsbygd Ringvei, Øvre Ringvei, Kirsten Flagstads vei, Voie Ringvei, Steindalen, Skonnertveien og Slettheiveien i Vågsbygd, i tillegg til Vardåsveien på Søm og Hellemyrbakken. Småbulking

— Mange kjører som om det var forskjørsveier, og vanlig høflighet tilsier kanskje at man står og venter i krysset. Det skjer lett mindre ulykker og uhell med småbulking, forklarer avdelingsleder Kjelsaas.- Men forkjørsvei betyr at farten øker?- Det er risikoen. Vi må diskutere hvor vi kan supplere med fartsregulerende tiltak, sier Kjelsaas, som likevel mener tiltaket vil gi tryggere trafikkavvikling.I løpet av oktober skal han møte politiet og veivesenet for å diskutere omskiltingen. Forkjørsregulerte kommunale veier blir et «unorsk» fenomen. I dag er de gule skiltene stort sett bare å se på riksveier og fylkesveier. - Bare fordeler

Det er veivesenet som vedtar omskilting.- Man får et mye jevnere hastighetsnivå på forkjørsveier. Det er stort sett bare fordeler med det, sier overingeniør Rolf Benestad i Statens vegvesen.Han nevner Tinnheiveien og Hånesveien som eksempler der forkjørsretten er innført med hell.- Vi er positive i utgangspunktet, bekrefter han.Det mest aktuelle fartsdempende tiltaket er såkalte bussputer. Disse kan både buss og personbil passere i 40 km/t, mens ved opphøyde gangfelt må de lange gule bremse helt ned til 10-15 km/t for ikke å skade understellet.Før jul vil trolig byutviklingsstyret få saken til behandling. Omreguleringen vil i så fall bli effektuert fra våren. Noen av veiene må kanskje vente noen måneder til.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no