VENNESLA: Lørdag fikk Carl Frederik Thorsager Kongens fortjenstmedalje i gull for sin innsats for Setesdalsbanen og en rekke andre kulturminnesmerker på Sørlandet og andre steder i landet. -Det er fint å være tilbake på Grovane og høre lyden av damplokomotiv, sier den utrettelige kulturminneforkjemperen. Han står og nyter synet av nylakkerte passasjervogner som står oppmarsjert ved perrongen, klare for avgang med Thorsager som ærespassasjer. Sola skinner og får den kongelige gullmedaljen på brystet til å blinke. Thorsager vet ikke om han helt har fortjent slik heder. — Jeg føler det er en stor ære å få en slik utmerkelse, sier han beskjedent til Fædrelandsvennen. I går sto ordførere og andre forkjempere for kulturminnevern i kø for å gratulere 56-åringen for innsatsen. For å ha vært med og løftet fram Setesdalsbanen til å bli en riktig museumsbane, fått Bjoren til å seile på Byglandsfjorden og gitt nytt liv til gamle Sjølingstad Uldvarefabrikk i Lindesnes.Men det var her på Setesdalsbanens velbrukte spor at det hele begynte. Året var 1962. Den unge Carl Frederik leste en historie i Aftenposten om at den gamle smalsporete Setesdalsbanen skulle legges ned. 13-åringen måtte bare oppleve den gamle jernbanen på Sørlandet før den ble historie. - Jeg tok toget til Kristiansand helt alene og gikk på toget til Byglandsfjord. På returen fikk jeg sitte fremme i lokomotivet. Den turen glemmer jeg aldri, sier Thorsager.Et par tiår senere var han tilbake på Setesdalsbanen, som livredder. Noen ildsjeler hadde tatt vare på lokomotiv og utstyr og drev på ren hobbybasis. Thorsager var en av dem, og han ble etterhvert bestyrer. I fem år, fram til 1992, ledet han arbeidet med å gjøre «hobbybanen» til en fullverdig museumsbane, som i år fikk endestasjon på Røyknes stasjon.- Thorsager skal ha mye av æren for at dette arbeidet lykkes, sa Terje Damman, styreleder i stiftelsen Setesdalsbanen under overrekkelsen. Thorsager er rask med å understreke at det har vært teamarbeid hele veien.Thorsager skal også ha mye av æren for at gamle Sjølingstad Uldvarefabrik i Lindesnes ikke ble rasert og bygd om til oppdrettsanlegg. I dag er fabrikken et levende museum. Han har også vært en sentral person i bevaringen av Hølandsbanen og Rjukanbanen. At Bjoren seiler på egen kjøl på Byglandsfjorden er også takket være Thorsagers glødende interesse for å ta vare samferdselshistorie. Der andre så et morkent båtvrak, så Thorsager en mulighet. - Det var kanskje ikke nødvendig å være helt gal for å gå i gang med å berge Bjoren, men det var utvilsomt en fordel, sa Torgeir Moseid, leder i AS Bjoren og mangeårig kaptein på Bjoren.I dag er Thorsager i gang med nye slag. I samarbeid med skipsreder og finansmannen Petter Olsen jobber han for å bygge opp kunnskap om fartøyvern i Norge og Polen. De jobber blant annet sammen med et skipsverft i Gdansk. - Et meget spennende arbeid, sier Thorsager.